صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 گزارش نتايج نهايي Compass4D در سال 2016

 

ranitidin untuk

ranitidin 300 ratiopharm ranitidin kako se pije ranitidin apotek

مقدمه

سامانه‌هاي حمل‌ونقل هوشمند مشارکتي (C-ITS)[1]، موضوعي همواره رو به رشد در بخش حمل‌ونقل مي­ باشد. سامانه‌هاي C-ITS  به خودروها امکان برقراري ارتباط با ديگر خودروها، کاربران جاده ­اي و زيرساخت‌ جاده ­اي را مي‌دهد. خدمات C-ITS به رانندگان پيشنهاد مي­ کند که در شرايط خاص چگونه رفتار نمايند تا جابجايي مسافرين و کالاها به صورت بهينه انجام شود.

پروژه اروپايي Compass4D بر روي سه خدمت تمرکز دارد که با کاهش تعداد و شدت تصادفات جاده­ اي و در عين حال، بهينه­ سازي سرعت خودروها و جلوگيري از صف آنها و ايجاد گره­ هاي ترافيکي در تقاطع ها، راحتي و ايمني رانندگان را افزايش مي‌دهند. اين سه خدمت عبارتند از: کارآمدسازي انرژي در تقاطع‌ها (EEI)[2]، هشدار خطرات جاده‌اي (RHW)[3] و هشدار تخطي عبور از چراغ قرمز (RLVW)[4]. خدمات Compass4D همچنين با کاهش انتشار CO2 و کاهش مصرف سوخت در خودروهاي مجهز به تجهيزات اين پروژه، تاثير مثبتي بر روي محيط‌زيست دارد.

از آنجاييکه Compass4D بر روي استقرار واقعي تمرکز دارد، اين خدمات از طريق ترکيبي از فناوري‌هاي متداول و تجهيزات تقريباً تجاري پياده­ سازي شده‌اند. به اين منظور، ارتباطات اختصاصي برد کوتاه (ITS-G5) و شبکه‌هاي سلولي (3G/LTE) مورد استفاده قرار گرفته‌اند که از استانداردهاي ETSI TC ITS پيروي مي‌کنند. به علاوه Compass4D راهکارهايي را براي برطرف کردن موانع و گسترش مدل­هاي کسب‌و‌کار شناسايي کرده است تا خدمات اين پروژه براي يک تجاري­ سازي وسيع به وضعيت خودپايدار برسند. اين کار شامل همکاري با سازمان‌هاي استانداردسازي و شرکاي جهاني براي دستيابي به قابليت تبادل اطلاعات و هماهنگي اين خدمات مي­ باشد.

خدمات Compass4D در طول يک سال در هفت شهر شامل بوردو، کپنهاگ، هلموند، نيوکاسل، تسالونيکي، ورونا و ويگو به صورت پايلوت اجرا شده­ اند. قبل از عمليات پايلوت، فاز استقرار بيش از يک سال بطول انجاميد که نتيجه يک کار گروهي شامل تمام شرکاي کنسرسيوم بوده است.

بطور کلي در طول 3 سال اجراي پروژه، Compass4D تجهيزاتي را بر روي حدوداً 300 واحد کنار جاده‌اي و چراغ‌هاي راهنمايي و همچنين 600 خودرو با 1200 راننده‌ي درگير در عمليات، نصب و راه اندازي کرده‌است. مقامات دولتي در هفت شهر پايلوت با هدف پاسخ به چالش‌ها و نيازمندي­هاي بهبود مديريت ترافيک به طور فعال به اجراي اين پروژه مشغول بوده ­اند. در همين حال، Compass4D بسياري از ساير ذي‌نفعان مهم مانند بازيگران صنعتي، متوليان حمل‌ونقل عمومي، شرکت­هاي حمل­ونقل، کاربران، سازمان‌هاي پژوهشي و استانداردسازي را دور هم جمع کرده ‌است.

در اکتبر 2015، شرکاي Compass4D تصميم گرفتند تا اجراي خدمات C-ITS را در سال 2016 براي مدت يک سال ديگر، بدون توجه به بودجه مصوب پروژه توسط EU، با هدف نهايي حرکت از پايلوت به سمت  استقرار در سطح گسترده و براي رسيدن به يک بازار خودپايدار ادامه دهند.

توانمندسازهاي استقرار پايدار

يکي از اهدافCompass4D  اطمينان از ادامه اين خدمات بعد از اتمام پروژه بوده ‌است. براي اين منظور، ذي‌نفعان دولتي و خصوصي، مدل‌هاي تجاري و برنامه‌هاي عملکرد را براي استقرار پايدار خدمات ITS مشارکتي ارزيابي کرده‌اند.

براي هر کدام از اين هفت شهر، نقش‌هاي مربوطه و مسئوليت­ ها براي اجراي زيرساخت سامانه‌هاي C-ITS (مشتمل بر واحدهاي درون خودرويي و کنارجاده‌اي)، براي نگهداري آينده، بروزرساني و پذيرش استانداردها، براي مجهز کردن خودروها و ناوگان‌ها بيشتر در تطابق با طرح‌هاي محلي، براي اجراي خدمات مشارکتي Compass4D  (شامل ارزيابي بيشتر، بهبودسازي و توسعه) و بسياري از عوامل اساسي براي پايدارسازي بعد از اتمام پروژه مشخص شده است. اين توافقات بر اساس نتايج و تجربيات موفق پايلوت Compass4D به دست آمده­ اند. در اکثر شهرها، مقامات دولتي از چهارچوب بلندمدت براي قراردادهايي با فروشندگان و پيمانکاران به منظور اجراي سامانه‌هاي مديريت ترافيک برخوردار هستند.

چالش‌هاي بعدي استقرار سامانه‌هاي C-ITS از مرحله پايلوت تا استقرار در سطح وسيع پس از اتمام پروژه، بايد بطور مناسب در چارچوب­ هاي تطبيق­ يافته يا جديد براي قراردادها مورد ملاحظه واقع شوند. در برخي شهرها علاوه بر اين قراردادها از قبل اقداماتي انجام شده ­اند تا تداوم خدمات C-ITS يا اينکه راه­ حلي براي مديريت ترافيک روزانه باشد و نگهداري مؤفقيت ­آميز آن تضمين شود. اگر، براي مثال، بعد از اتمام پروژه يکي از واحد‌هاي درون‌خودرويي بد عمل کند، اين واحد در مدت زمان مشخصي و بر اساس هزينه واقعي (بدون سود) توسط عرضه‌کننده مربوطه تعمير خواهد شد. براي موارد اصلاح­ نشدني مانند واحدهاي گم شده يا دزديده شده، هزينه توسط مالک خودرو/ شرکت حمل ­ونقل و بر اساس توافقات تجاري از قبل صورت گرفته شده پرداخت خواهد شد. براي تملک واحدهاي جديد در زمان توسعه خدمات C-ITS براي کاربران بيشتر، قواعد ديگري ممکن است بکار گرفته شوند.

براي استقرار C-ITS در سطح گسترده، اطمينان از سازگاري بين محصولات سازندگان مختلف، امري ضروري است. براي مواجهه با اين موضوع، Compass4D يک چارچوب صدور گواهي را توسعه داده ‌است و در برنامه آزمون Plugtests[5] براي تأمين بازخورد بکارگيري استانداردهاي اصلي شرکت کرده است. علاوه بر اين چندين شريک پروژه با طرف­ هاي خود در وزارت حمل‌ونقل آمريکا (US DOT) همکاري کرده‌اند تا ارتباطات و پروتکل‌هاي بين دو قاره را هماهنگ سازند.

يک علامت مهم از باور قوي به سامانه‌هاي مشارکتي به عنوان راهکاري اثبات شده براي آينده، گسترش سايت‌هاي پايلوت از طريق تجهيز به فناوري‌هاي ارتباطي C-ITS مي­ باشد. به عنوان مثال در شهرهاي کپنهاگ و هلموند (خارج از بودحه برنامه پايلوت) مسيرهايي قبل از اتمام پروژه به محدوده پايلوت اضافه شده و به فناوري‌هاي ارتباطي ITS-G5 و خدمات Compass4D مجهز شده‌اند. همزمان، تعداد کاربران به طور قابل توجهي، به خصوص در شهر تسالونيکي افزايش يافته ­اند. در اين شهر صدها کاربر مقدمتاً به دليل استفاده از شبکه‌هاي موبايل 3G در پايلوت شرکت کرده ­اند و از اجراي يک خدمت مبتني بر برنامه‌هاي کاربردي گوشي‌هاي هوشمند با هزينه نسبتاً پائين استفاده مي­کنند.

توسعه بيشتر خدمات در هر هفت شهر Compass4D به همراه معرفي خدمات C-ITS در شهرهاي جديد که در Compass4D به عنوان شرکاي وابسته مشارکت داشته ­اند، برنامه‌ريزي شده‌است.

به منظور رسيدن به يک شرايط مناسب هزينه-فايده، لازم است هزينه­ هاي زيرساخت و واحد‌هاي درون خودرويي کاهش يابد. با اين همه، وقتي زمان نصب واحدهاي جديد ITS-G5 در کنار جاده فرا برسد، يک سرمايه‌گذاري قابل توجه براي عمليات نصب واقعي لازم خواهد بود. اگر عمليات نصب را بتوان در کنار ساير تعميرات يا نصب‌هاي ديگر اجرا کرد، هزينه کلي استقرار C-ITS بطور قابل توجهي کاهش خواهد يافت. بنابراين پياده­ سازي خدمات بايد به طور راهبردي برنامه ­ريزي شود،  به نصب واحد‌ها در تقاطع‌هاي مهم جاده‌هاي اصلي اولويت داده شود تا از روز نخست بهره ­برداري، ارائه منافع به کاربران آغاز گردد. توسعه بيشتر خدمات مي­تواند در ترکيب با ساير کارهاي برنامه‌ريزي‌شده در تقاطع‌ها محقق شود.

از ناحيه کاربران حرفه ­اي و شرکت­ هاي حمل و نقل يک پيش نياز خاص وجود دارد و آن اينکه بتوانند قابليت­ هاي Compass4D را با صفحات نمايشي از قبل موجود در خودروهاي خود و يا نمايشگرهاي قابل حمل مورد استفاه براي مقاصد حرفه­ اي يکپارچه کنند. اينکه چنين يکپارچه‌سازي به سرمايه‌گذاري اوليه نيازمند است، خود نشان مي­ دهد که انتخاب درست براي شروع، ناوگان ­هاي بزرگ است، همانطور که در اتوبوس­ هاي حمل ­ونقل عمومي شهر کپنهاگ اتفاق افتاده است.

تصوير آينده

شهروندان مايل هستند تا در حال حرکت باشند و بخاطر ترافيک، تاخيرهاي غيرضروري و تصادفات، متوقف نشوند. زيرساخت‌ جاده‌اي جديد از نظر مالي و زيست­ محيطي هزينه‌بر است. از اين رو شهرهاي هوشمند بايد راهکارهاي هوشمند، مرتبط، ايمن و پاک پيشنهاد دهند.

C-ITS مي‌تواند بخشي از اين راهکارها باشد. با برنامه‌ريزي خوب شهري، يکپارچه ­سازي حمل‌ونقل چندوجهي و خودروهاي پاک‌تر، مقامات شهري قصد دارند تا شهرها را مکاني بهتر براي زندگي بسازند، ترافيک‌هاي غير ضروري را از شهرها و اطراف آنها دور کنند و در عين حال، راهکارهاي جابجايي را براي شهروندان بهينه نموده و امکان دسترسي خوبي براي فعاليت‌هاي اقتصادي فراهم نمايند.

در پروژه Compass4D ، هفت شهر اروپايي توان خود را با صنعت و پژوهش براي ارائه خدمات  C-ITS با اين هدف نهايي در محيط ترافيکي واقعي بکار گرفته­ اند که بعد از دوره زماني پروژه، پايداري اين خدمات تضمين شود. پروژه Compass4D اثبات کرد که نمي‌توان براي تمام مسائل يک راهکار مشخص در يک اندازه واحد ارائه داد اما بطور گسترده سه خدمت C-ITS را بطور سفارشي براي نيازمندي‌ موقعيت ­هاي محلي و در راستاي اهداف سياست‌گذاران محلي براي روان­سازي ترافيک مورد آزمون قرار داده است.  براي مثال کپنهاگ بر روي بهبود جريان ترافيکي حمل‌ونقل عمومي تمرکز دارد در حاليکه تمرکز اصلي هلموند بر روي ارزيابي و اثبات مزايا براي خودروهاي اورژانس و حمل‌ونقل شهري است. از طرف ديگر تسالونيکي و ويگو تلاش هاي خود را بر روي ناوگان تاکسي‌راني و حمل­ ونقل بار متمرکز کرده ­اند که از دلايل اصلي ترافيک شهرها محسوب مي‌شوند.

بر اساس اولين نتايج مثبت بدست آمده براي کاربران و شهرها، هفت شهر پايلوت تصميم گرفتند تا صرف نظر از امکان تأمين مالي اتحاديه اروپا، اجراي خدمات Compass4D C-ITS را در سال 2016 ادامه دهند. از تعهد بالاي ذي‌نفعان دولتي و خصوصي در اين پروژه و طرح‌هاي سرمايه‌گذاري که تاکنون تعريف شده و يا در حال تعريف هستند و تمامي نمايندگان شهرها که قانع شدند C-ITS به آنها در کاهش آلاينده‌هاي مرتبط با حمل‌ونقل جاده ­اي، بهبود جريان ترافيک و افزايش ايمني جاده‌اي کمک خواهد کرد قدرداني مي­ شود. به هر حال جهت دستيابي به تاثير واقعي، يک حمايت عيني براي استقرار در سطح گسترده بسيار مورد نياز است. همه اينها معطوف به داشتن کاربران بيشتر، خدمات بيشتر و درگير شدن تعداد شهرهاي بيشتر مي­ باشد. اين مهمترين قدم بعدي هم براي شهرها و هم براي صنعت C-ITS محسوب مي ­شود. تنها اقتصادهاي مزيت مقياس (Economies of Scale) که به کسب مزيت کاهش هزينه در اثر افزايش حجم توليد توجه دارند (در اينجا يعني افزايش تعداد کاربران خدمات حمل­ ونقل هوشمند مشارکتي) و يک بازار بالغ شده مبتني بر آن مي ­توانند يک رشد پايدار و خوداتکا به لحاظ مالي را جهت گسترش راهکارهاي C-ITS براي شهرهاي هوشمند و مرتبط تضمين کنند. با محدوديت‌هاي مالي که اکثر شهرها و شرکت هاي فعال حمل‌ونقل در اروپا با آنها مواجه هستند، راهکارهاي اثربخش به لحاظ هزينه کليد اصلي براي موفقيت به شمار مي ­روند.

ابتکار ادامه فعاليت‌هاي Compass4D در سال 2016 با پشتيباني فعال برنامه مشارکت ERTICO و چندين شريک دولتي مرتبط در طول 3 سال گذشته از اين پروژه، تعهد واقعي شهرها براي توسعه استقرار C-ITS را نشان مي‌دهد.  

 


[1] Cooperative Intelligent Transport Systems

[2] Energy Efficient Intersection

[3] Road Hazard Warning

[4] Red Light Violation Warning

[5] رويدادهاي Plugtest دو هدف اصلي را دنبال مي‌کنند: آنها بازخورد اساسي براي بهبود استانداردهاي بين­ المللي را به دست مي ­دهند و فرآيند استانداردسازي را شتاب مي ­بخشند. به علاوه آنها مهندسين را قادر مي­ سازند تا در کنار هم قابليت تبادل اطلاعات را در پياده‌سازي‌هايشان مورد آزمون قرار دهند که اين امر مي‌تواند زمان رسيدن محصول به بازار را کاهش دهد.

 

 

95/01/03
 ضمایم
 
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۷/۵/۲
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است