صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 گزارش‌برگ وزارت حمل‌ونقل آمريکا، برنامه‌ريزي براي آينده حمل‌ونقل: خودروهاي مرتبط و حمل‌ونقل هوشمند

 

augmentin generico

augmentin bambini go

برنامه ريزي براي آينده حمل‌و‌نقل: خودروهاي مرتبط و حمل­‌ونقل هوشمند (ITS)

در دهه‌ گذشته، وزارت حمل‌و‌نقل آمريکا (USDOT) درباره سامانه‌ خودروهايي که قادرند شرايط محيطي اطرافشان را تشخيص داده و با خودروهاي ديگر و با تجهيزات زيرساختي جاده­‌ها‌ ارتباط برقرار کنند، تحقيقات و آزمون­‌هايي را انجام داده است. اين ارتباطات خودرو با خودرو (V2V) و خودرو با زيرساخت (V2I) از توانايي براي ايجاد ايمني، روان‌سازي ترافيک و بهبودهاي زيست­‌محيطي برخوردار است که فناوري‌هاي کنوني قادر به تأمين آنها نيستند. از اين فناوري انتظار مي‌رود تا ميزان 80 درصد از تصادفات جاده‌اي ‌بکاهد (تصادفاتي که علت وقوع آنها اختلال حواس راننده نباشد) و همچنين 4.8 ميليارد ساعت زماني که آمريکايي‌ها سالانه در ترافيک صرف مي­‌کنند را کاهش دهد.

در ماه آگوست 2014، اداره ملي ايمني ترافيک بزرگراه‌هاي آمريکا (NHTSA) به فناوري ارتباطات V2V چراغ سبز نشان داد و در حال حاضر مشغول کار بر روي تنظيم قانوني است که طبق آن همه خودروهاي سبک (سواري و کاميون‌هاي کوچک) جديد در سال‌هاي آينده ملزم به نصب تجهيزات اين فناوري خواهند بود.

در ماه مي 2015، آنتوني فاکس وزير حمل‌و‌نقل آمريکا اعلام کرد که USDOT به استقرار خودروهاي مرتبط سرعت خواهد بخشيد. NHTSA جلوتر از جدول زمانبندي خود براي قانون پيشنهادي V2V حرکت خواهد کرد و انتظار مي‌رود اين پيشنهاد به جاي سال 2016 در سال 2015 آماده شود.

در تابستان 2015 اداره فدرال بزرگراه‌ها (FHWA) سند راهنماي V2I را منتشر خواهد کرد تا به مديران و کاربران حمل‌و‌نقل علاقه‌مند به انطباق علائم ترافيکي و ديگر دستگاه‌هاي کنار جاده‌اي کمک شود تا اين تجهيزات را با خودروهاي مرتبط جديد سازگار نمايند.

انتظار مي‌رود خودروهاي جديد مجهز به فناوري ارتباطات خودرويي تا سال 2017 در درسترس باشند.

برنامه‌ريزي براي آينده‌ حمل‌و‌نقل

اکنون زماني است که ناگزير به شروع برنامه‌ريزي براي اين نوآوري نجات‌بخش جان انسا‌ن‌ها هستيم. سازمان‌هاي برنامه‌ريز بايد در نظر بگيرند که چگونه سامانه­‌هاي حمل­‌ونقل منطقه‌شان در فضاي ارتباطات خودرويي عمل خواهند کرد.

ارتباط­پذيري در صنعت حمل­‌ونقل هم‌اينک بيشترين توجه را به خود معطوف کرده است. برقراري ارتباطات بي‌سيم خودروهايمان، جاده‌ها و تجهيزات سيار، مزاياي بسيار زيادي را براي بهبود ايمني، روان­‌سازي ترافيک و پايداري زيست‌محيطي در سامانه­‌هاي حمل‌­ونقل ما خواهد داشت. وقتي که برنامه ريزان در حال تعيين اهداف و مقاصدي براي تصميم گيري هستند، بايد از تأثيرات خودروهاي مرتبط آگاه بوده و آنها را مد نظر قرار دهند.

خودروهاي مرتبط و فرآيند برنامه‌ريزي آن

سازمان‌هاي حمل­‌ونقل به‌طور فزاينده و با آغوش باز در حال پذيرش طراحي و برنامه‌ريزي مبتني بر کارآيي PBPP[1])) هستند. PBPP تلاش مي‌کند تا از تصميمات سرمايه‌گذاري در بخش حمل‌ونقل – چه در زمينه طراحي برنامه بلندمدت و چه در زمينه برنامه‌ريزي کوتاه مدت پروژه‌ها- بر اساس توانايي آنها  براي تحقق اهداف تعيين‌شده اطمينان حاصل شود. عناصر کليدي زير درPBPP فرصت‌هايي را براي توجه به اين فضاي ارتباطات خودرويي ارائه مي‌دهد[2]:

جهت راهبردي ( به کجا مي‌خواهيم برويم؟)

اداره برنامه‌هاي مشترک سامانه­‌هاي حمل­‌ونقل هوشمند (ITS JPO)، برنامه راهبردي پنج‌ساله جديد ITS (براي سال‌هاي 2015 الي 2019) را تدوين و ارائه کرده است که بر شش حوزه با اولويت شامل: ارتباطات خودرويي، خودکارسازي، داده‌هاي سازماني، قابليت‌هاي نوظهور، قابليت همکاري و سرعت‌بخشيدن به استقرار متمرکز مي­‌باشد. در فرآيند برنامه‌­ريزي حمل‌­ونقل، جهت راهبردي بر مبناي چشم‌­انداز آينده و منطبق بر نظرات دريافت شده از مردم و ذي­نفعان تعيين مي­‌شود که شامل موارد زير است:

آرمان­ها و اهداف: متأثر از چشم­‌انداز يک ايالت يا منطقه، آرمان­‌ها دستاورهاي کليدي مطلوب را مورد ملاحظه قرار مي‌دهند و اهداف پشتيبان، نقش مهمي در شکل‌گيري اولويت‌هاي برنامه­‌ريزي ايفا مي­‌کنند.

معيارهاي کارآيي: معيارهاي کارآيي، اهداف را پشتيباني نموده و به عنوان پايه‌اي براي مقايسه راهبردهاي بهبود جايگزين (رويکردهاي سياست­‌گذاري و سرمايه‌گذاري) و پيگيري نتايج در طول زمان عمل مي‌کنند. اهداف و آرمان­‌هاي مرتبط با ايمني، ازدحام، قابليت اطمينان، محيط زيست، جابجايي بار، حيات اقتصادي و ساير ملاحظات مهم منطقه‌اي (براي مثال: امکانات سفرهاي چندوجهي و اطلاع‌رساني بلادرنگ مسافران)، بايد با ملاحظه چگونگي تأثيرات ممکن خودروهاي مرتبط شکل گرفته شوند.

تحليل برنامه­‌ريزي (چطور به آنجا برسيم؟)

سازمان‌ها، تحليل‌هاي خود جهت توسعه سرمايه‌گذاري و اولويت­‌هاي سياست‌گذاري را بر مبناي داده‌هاي کارآيي، با توجه به مشارکت‌ عمومي و ملاحظات سياست‌گذاري به شرح زير انجام مي‌دهند:

تشخيص روندها و اهداف:  فناوري ارتباطات خودرويي بر داده‌ها، مشارکت عمومي و ملاحظات سياست‌گذاري تاثير خواهد گذاشت.

تشخيص راهبردها و تحليل جايگزين­‌ها: تحليل‌ يک سازمان بايد تأثيرات فناوري بر تعيين اهداف کوتاه و بلند مدت را مشخص کند و موارد جايگزين که بر تصميمات سياست‌گذاري و سرمايه‌گذاري تأثير دارند را بررسي نموده و توسعه دهد (براي مثال تأثير بر روي ظرفيت چشمگير جاده‌ها، الگوهاي تقاضاي سفر،  طراحي عرض جاده­‌ها  و ايمني).

اولويت‌هاي توسعه سرمايه‌گذاري: سازمان‌ها بايد راهبردهايي را به عنوان بخشي از برنامه بلند مدت حمل‌ونقل (LRTP[3]) انتخاب کنند که در تحقق اهداف مورد نظر کمک خواهند کرد و مصالحه بين حوزه­‌هاي اهداف مختلف و اولويت­‌هاي سياست­گذاري را در نظر مي­‌گيرند. در سرمايه‌گذاري­‌ها‌ نيز بايد مقدورات بلندمدت ناشي از يک محيط خودرويي مرتبط در نظر گرفته شوند.

برنامه­‌ريزي (چقدر طول خواهد کشيد؟)

برنامه‌ريزي شامل انتخاب سرمايه‌گذاري­‌هاي ويژه براي برنامه اصلي يک سازمان و/يا يک برنامه بهبود حمل­‌ونقل (TIP[4]) يا يک TIP ايالتي مي‌باشد. تصميمات برنامه­‌ريزي بر اساس توانايي آنها در پشتيباني از دستيابي به اهداف اجرايي يا کمک به روند مطلوب و با محاسبه مجموعه‌اي از عوامل گرفته مي‌شوند.

پياده‌سازي و ارزيابي (چطور اين کار را انجام داديم؟)

اين فعاليت‌ها در طول پياده‌سازي و بر يک مبناي در حال اجرا، انجام مي‌شوند که شامل موارد زير هستند:

نظارت: جمع‌آوري اطلاعات در شرايط واقعي

ارزيابي: انجام تحليل براي درک اينکه تا چه حد راهبردهاي پياده شده مؤثر واقع شده‌اند.

گزارش‌گيري: تبادل اطلاعات درباره کارايي سامانه و تاثير طرح‌ها و برنامه‌ها براي سياست‌گذاران، ذي‌نفعان و مردم.

نظارت، ارزيابي و گزارش‌گيري عناصر کليدي هستند که تضمين مي­‌کنند اثبات مفهومي براي پرداختن به موضوع استقرار ارتباطات خودرويي وجود دارد.

فناوري ارتباطات خودرويي، به حل بسياري از چالش‌هاي حمل‌ونقل کمک خواهد کرد که امروزه جوامع با آنها درگير هستند. اين چالش‌­ها عبارتند از :

-        کاهش ازدحامات ترافيکي

-        ايمن‌تر کردن تقاطع­‌ها

-        تحت کنترل درآوردن آلايندگي خودروها

-        کارامدترسازي مسير حرکت کاميون‌ها

-        ايمن‌سازي مسير عبور عابرين پياده و معلولين  

-        هموارتر کردن حرکت اتوبوس‌هاي عمومي

-        ايجاد ايمني در محدوده کارگاه­‌هاي جاده‌­اي براي کارکنان آنها

-        ايمن‌سازي مديريت تصادفات سنگين براي حضور اولين امدادگران

 


[1] Performance-based Planning and Programming

[2] به اين لينک زير مراجعه شود:

http://www.fhwa.dot.gov/planning/performance_based_planning/

 

[3] Long Range Transportation Plan

[4] transportation improvement program  

1394/06/22
 ضمایم
 
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۷/۵/۲
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است