صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 نصب تجهيزات داده ورزي رانندگي با استفاده از فناوري DSRC در ايالت آلاباماي آمريکا

 

شهريار امامي-19 نوامبر 2017، برگرفته از سايت www.cw.ua.edu

فناوري امروز بيش از هرزمان ديگر به سرعت حرکت مي­‌کند. تلفن­‌ها چهره صاحبان خود را تشخيص مي‌­دهند. هوش مصنوعي به عنوان دستيار مراقبت از خانواده عمل مي‌­کند و گامها برداشته مي­‌شوند تا ايده خودروهاي بدون راننده به واقعيت بپردازد.

اداره حمل‌­ونقل ايالت آلاباما (ALDOT) و دانشگاه آلاباما در حال همکاري با يکديگر هستند تا داده­‌هاي ترافيکي و جاده‌­اي را جمع­‌آوري کنند و براي شهروندان اين ايالت، رانندگي را ايمن‌­تر و کارآمدتر نمايند.

براي جمع‌­آوري اين داده­‌ها، دو گروه تجهيزاتي را در جاده­‌هاي اصلي و تقاطع‌­هاي مناطق توسکالوسا و نورس پورت نصب مي­‌کنند. اين تجهيزات ترافيکي جديد به نام واحدهاي ارتباطات برد کوتاه اختصاصي(DSRC) خوانده مي­‌شوند.

در اين باره آقاي جان مک ويليام مدير روابط عمومي ALDOT مي­ گويد: «وظيفه اين تجهيزات اين است که اطلاعات را جمع­‌آوري کنند و اجازه دهند که تعامل بيشتري بين خودروها و چراغ راهنمايي براي تبادل اطلاعات مانند شرايط جاده و تغيير وضعيت چراغ راهنمايي برقرار شود»

آقاي الکساندر هانين استاديار مهندسي راه و ساختمان دانشگاه آلاباما يکي از افراد موثر و مسئول براي استفاده از فناوريDSRC در توسکالوسا مي‌­باشد. او به ALDOT گزارش داده است که با بسياري از مردم در خصوص اين فناوري صحبت کرده است. بعد از حضور در چندين کنفرانس ملي و مشاهده اقدامات ساير ايالت­ها در اين خصوص، او به اين جمع‌­بندي رسيد است که DSRC همان گام بعدي در فناوري حمل­‌ونقل مي‌­باشد.

آقاي هانين مي­گويد: «DSRC يک فناوري نوظهور است» و اضافه مي­‌کند: «تجهيزات اين فناوري داده‌­هاي ترافيکي را از طريق ارتباطات فيبر نوري که در اختيار داريم براي ما ارسال مي­‌کنند. زير ساختي که توسط TDOT (اداره حمل­‌ونقل توسکالوسا) تا حدودي فراهم است و ما واقعا قدردان آن هستيم. ما به دنبال آن هستيم که از چه فناوري نويني مي‌­توانيم استفاده کنيم و DSRC واقعا قادر است که ارتباط خودروها را با يکديگر برقرارنمايد.»

در حالي که بايد توجه داشت که خودروهاي بدون راننده، در اين دهه برروي جاده‌­ها ظاهر نخواهند شد، دو سازمان هستند که گام­هاي مهمي را براي پايه‌­ريزي خودکارسازي خودروها انجام مي­‌دهند.

آقاي مک‌­ويليام‌­فر مي­گويد: «خودروهاي بدون راننده (خودکار) سرانجام خواهند آمد. هرچند اين موضوع چالش برانگيز است، اما به ما مي­‌گويد که بايد در جهت آن کار کنيم.»

يکي از همکاران مهم اين پروژه آقاي باهارات بالاسوبرامانيان، مدير اجرايي مرکز فناوري­هاي پيشرفته خودرو در دانشگاه آلاباما و معاون سابق شرکت خودروسازي دايملر آلمان مي­‌باشد.

در تشريح فناوريDSRC، آقاي بالاسوبرامانيان به سطوح خودکارسازيSAE  براي خودروهاي بدون راننده ارجاع مي­‌دهد. اين يک دسته­‌بندي سيستمي است که توسط موسسه بين­‌المللي SAE در صنعت خودرو ارائه شده است. سطح صفر نيازمند کنترل کامل انسان بر خودرو است، سطح 1 مشتمل بر کنترل کروز بوده و سطح 2 به خودکار­سازي جزئي مي‌پردازد. سطح 3 هنوز در خودروها وارد نشده است، اما مهندسان در حال کار هستند، تا به آن دست يابند.

آقاي بالاسوبرامانيان مي­گويد: «سطح 3 خودکارسازي جايي است که شما مي­‌توانيد در حالي که بر روي صندلي راننده نشسته‌­ايد، کارهاي ديگري انجام دهيد. شما مي­توانيد با تلفن هوشمند خود کار کنيد و اگر راننده کاميون هستيد، مي­‌توانيد به آماده‌­سازي بارنامه خود بپردازيد. اما هنوز نياز است که شما در جاي خود حضور داشته باشيد تا در شرايط خاص و به درخواست سامانه وارد عمل شويد.»

بالاسو برامانيان مي­گويد هر سطحي بعد از سطح 2 نيازمند نقشه­‌هاي راه بسيار قابل اعتماد هستند. برخلاف نقشه­‌هايي که امروز در مورد گوشي­ها و تجهيزات درون خودرويي وجود دارد، اين نقشه‌­ها نياز دارند که مرتب به روز شوند. فناوري DSRC در اين فرآيند مطرح مي‌­شود.

بالاسوبرامانيان اضافه مي­کند: «DSRC براي ايمني ترافيک و مديريت ترافيک آمده است. اين فناوري مانند فناوري گوشي­‌هاي همراه است که با يک فرکانس و برد خاص کار مي‌­کند. باند فرکانسي آن 5.9 گيگاهرتز است و برخلاف تلفن، که فردي اکنون تماس بگيرد، پنج ثانيه طول مي­کشد تا تماس برقرار شود، فناوري DSRC اين ارتباط را در دهم­‌هاي ميلي ثانيه برقرار مي­‌کند که تقريباً آني است.»

واحدهاي کنار جاده­‌اي DSRC پيام‌­هايي را براي خودروها ارسال مي‌­کنند، خودروهاي بدون راننده فوراً اين پيام‌ها را دريافت مي­‌کنند و بسته به محتواي پيام، راننده يا خودرو عکس‌­العمل لازم را انجام خواهند داد. اين پيام رساني براي رانندگان سودمند خواهند بود و به ايشان کمک مي­‌کند که از ورود به محدوده­‌هاي ترافيکي يا از برخورد با شرايط مخاطره آميز جاده­‌اي پرهيز کنند.

بالاسوبرامانيان پيش­‌بيني مي­‌کند تا پايان سال، نيمي از تجهيزات DSRC در تمام تقاطع­‌هاي مهم محدوده توسکالوسا و نورس­پورت نصب خواهند شد. تجهيزات در اندازه حدود يک لب تاپ متوسط خواهند بود و تأخير در تقاطع­‌ها را به حداقل مي­‌رسانند، عمليات و کارآيي تقاطع‌­ها را بهبود مي‌­بخشند، مانع ازدحامات ترافيکي مي‌­شوند، تصادفات و تلفات را کاهش مي‌­دهند و به کارآمدي رانندگي براي خودروهاي امدادي مي‌­انجامند.

 

1393/09/04

لینک ها
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۶/۹/۱۴
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است