صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 DSRC يا فناوري نسل پنجم ارتباطات سلولي (5G)

 

DSRC  يا فناوري نسل پنجم ارتباطات سلولي (5G)

7 جولاي 2017 –  برگرفته از سايت viodi.com

کدام فناوري در خودرهاي بدون راننده آينده حضورخواهند داشت؟ DSRC (فناوري ارتباط برد کوتاه اختصاصي) يا فناوري نسل پنجم ارتباطات سلولي(5G) همانطور که بريان داوتري[1]، مدير ارشد MEAM [2] در مصاحبه اخير خود با viodi توضيح مي‌دهد، اين فناوري­‌هاي راديويي مي‌توانند در تکميل يکديگر، خواسته‌ها و نيازهاي مختلفي را برآورده سازند.

يک فرضيه مهم اين است که فناوري DSRC ، در محدده فرکانسي 5.85 گيگاهرتز تا 5.925 گيگاهرتز،  مي‌تواند به عنوان حسگر داخلي ديگري باشد که يک خودرو به صورت مؤثري از آن در فرآيند تصميم گيري‌اش استفاده کند. يعني، مانند مغز يک راننده واقعي [که هدايت خودرو را بر عهده دارد]، هوش مصنوعي يک خودرو نيز علائم دريافتي از ديگر خودروها و زيرساخت‌هاي اطلاعاتي مسير (مانند چراغ‌­هاي راهنمايي تقاطع­‌ها و علائم جاده‌­اي) را در نظر مي­‌گيرد و آن‌ها را با علائم دريافتي از حسگرهاي داخل خودرو (مانند دوربين‌ها، حسگرهاي اولتراسونيک، GPS، ليدار و رادار) مقايسه و براي اقدامات بعدي تصميم خواهد گرفت.

اين حسگر با رويکرد ترکيب داده‌­ها، سطحي از افزونگي ورودي‌­ها را تأمين مي‌کند که آسيب بالقوه ناشي از تلاش براي هک کردن DSRC را کاهش مي‌دهد. داوتري به اين نکته اشاره مي‌کند که يک راديوي DSRC برد کوتاهي دارد و اگر هم بتواند هک شود، فقط تعداد محدودي از خودروها را درگير مي‌کند و با خطر کمتري همراه است.

با اين همه، طراحي براي امنيت سايبري و حريم خصوصي اهميت دارد و بايد انجام شود. داوتري مي‌گويد که يک ملاحظه مهم اين طراحي، ايجاد يک «فاصله هوايي» است تا از امکان فرامين خارجي يک هکر براي کنترل عمليات يک خودرو جلوگيري شود.

قدرتِ ارتباطات V2V (خودرو با خودرو) و V2I (خودرو با تجهيزات زيرساختي در کنار مسير)، به عنوان تأثيرات يک شبکه، زماني جلوه مي‌کند که تعداد قابل توجهي از خودروها به تجهيزات فناوري DSRC مجهز باشند. سود 53 تا 71 ميليارد دلاري (برآورد منافع اجتماعي تخمين زده شده حاصل از  جاده‌هاي ايمن‌تر) باعث شده است تا NHTSA[3] (اداره ملي ايمني ترافيک بزرگراه‌هاي آمريکا) در جهت تصويب قانون الزامي کردن نصب تجهيزات 135 دلاري تا 301 دلاري DSRC براي ارتباطات V2V بر روي خودروهاي سبک (کمتر از 10000 پوند) تا سال 2023 تلاش کند.

به طوري که از نظرات ابراز شده در مورد پيشنهاد قانون فوق برداشت مي­‌شود، اين يک موضوع داغ است و با بحث بسيار همراه مي­‌باشد. اينکه يک الزام براي بکارگيري فناوري DSRC بر روي خودروها و موفقيت آن لازم است، در آينده مشخص خواهد شد. داوتري اشاره مي‌کند که اين مصوبه با يک ضريب نفوذ بالنسبه پائين 5 تا 10 درصدي فناوري نيز سودمند خواهد بود.

جنرال موتورز، به شکلي اختياري V2V را از طريق فناوري DSRC بر روي خودروهاي کاديلاک CTS مدل سال 2017 خود به کار برده است و با حمايت جدي اتحاديه جهاني خودرو سازان (شامل اعضايي مانند هوندا، نيسان و تويوتا) از اين فناوري، شايد بتوان گفت که بازارِ خودرو، صرف نظر از تصميم NHTSA به سمت استفاده از فناوري  DSRC حرکت خواهد کرد.

و براي پاسخ به اين سوال که DSRC بهتر است يا فناوري 5G، داوتري به خوبي در مصاحبه خود به آن مي­‌پردازد و به اين نکته اشاره مي‌کند که اين دو فناوري متفاوت راديويي، مکمل يکديگر هستند. وي در بخشي از اين مصاحبه مي‌گويد: «شما ترکيبي از اين دو فناوري (DSRC  و 5G) را خواهيد ديد. در مواردي که نياز به تأخير پائين براي تبادل اطلاعات باشد، مانند اجراي کاربرد جلوگيري از برخورد خودروها با يکديگر، از حسگرهاي فعال V2V داخل خودرو استفاده مي‌شود. در مواردي مانند اطلاع­‌رساني ازدحامات ترافيکي که به ارتباطات برد بلند نياز دارد يا موارد مشابه ديگر، از سامانه­‌هاي LTE و 5G استفاده خواهد شد. سامانه­‌هاي  DSRC نيز احتمالا ازLTE  و 5G براي به‌روز رساني نرم‌­افزارها و به‌­روزرساني‌هاي بخش مديريت گواهي­‌هاي امنيتي استفاده خواهند کرد. من فکر مي‌کنم که ما شاهد هم‌افزايي بسياري بين اين دو فناوري خواهيم بود.»

 

 

 


[1] Brian Daugherty

[2] Motor and Equipment Manufacturers Association (MEMA)

[3] National Highway Traffic Safety Administration

 

 

 

 

 

1396/05/16

لینک ها
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۶/۶/۱۳
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است