صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 کوآلکام: خودروهاي آينده، زواياي پيرامون خود را خواهند ديد.

 

19 اکتبر 2014

برگرفته از نوشته Roy Choi

آينده‌اي را تصور کنيد که در آن خودروها، خودآگاه هستند و مي توانند به طور واقعي، خودروهاي ديگر يا حتي عابرين پياده را در پيرامون خود به لحاظ ايمني تشخيص دهند. اين دقيقاً همان ذهنيت ناب کوآلکام مي‌باشد که اميدوار است در خودروهاي چند سال بعد قرار دهد.

مطمئناً خودروهاي امروزي هوشمندتر از آنهايي هستند که يک دهه قبل بر روي جاده‌ها رانده مي شدند. خودروها امروز به سامانه‌هاي ناوبري، دوربين‌ها و بلوتوث مجهز هستند که مي توانند سرعت را تشخيص دهند و حتي براي جلوگيري از تصادفات، باعث توقف خودروها شوند و ما بسيار زود خودروهايي را خواهيم ديد که از خارج با  Apple CarPlay و Android Auto اطلاعات به لحظه‌اي را براي رانندگان دريافت مي کنند (با اين اميدواري که حواس‌پرتي کمتري را براي رانندگان ايجاد کنند).

تسلا اخيراً اعلام کرده‌است که بهبودهايي را در مدل S خود (و خودروهاي آينده) وارد خواهد کرد که قابليت خودرانندگي را شامل خواهند شد.

اما در نگاه کوآلکام، فناوري اکنون وجود دارد و براي خودروهاي فردا توسعه بيشتري خواهد يافت.

اين فرصت را داشتيم که در کنار Kanwalinder Singh ، معاون توسعه تجاري کوآلکام باشيم تا يک تصوير اجمالي از خودروهايي که مي توانند در آينده نزديک وجود داشته باشند، بدست آوريم.

اکثر مشتريان امروز يک فهم مهارت واقعي نسبت به اطلاعات قابل دسترس و اينکه از کجا آن را دريافت کنند، دارند، مانند داده‌هاي ترافيکي (براي مثال نقشه‌هاي گوگل يا Waze[1]) و سرگرمي‌ها (از قبيل Pandora [2] و Netflix[3]) و قابليت‌هايي که اين داده‌ها را بدست آورند. ما اکنون خودروهاي مرتبطي داريم که نه‌تنها دسترسي به داده‌هاي ترافيکي، آب و هوايي و غيره را ممکن مي سازند، بلکه مي توانند به عنوان نقاط يک شبکه خودرويي عمل کنند.

هدف کوآلکام اين است که خودروها و گوشي هاي تلفن همراه با هم کار کنند و داده هاي مرتبط بيشتري را (نسبت با آنچه گوشي هاي امروزي به تنهايي انجام مي دهند) براي رانندگان تأمين کنند.

با بهره‌گيري از مزيت داده‌هاي خودرويي، رانندگي لذت‌بخش‌تر و ايمن‌تر خواهد شد. امروزه دوربين‌ها و سنسورهاي راداري بر روي خودروها وجود دارند که تغيير خط را تشخيص مي‌دهند، فاصله با خودروهاي جلويي را کنترل مي‌کنند و حتي ترمزگيري خودکار در شرايط اضطراري را ممکن مي سازند. اما کوآلکام معتقد است که فناوري اين شرکت مي‌تواند چيزهايي را وراي دوربين‌ها و رادارها ببيند. نخست اينکه فناوري مورد‌نظر مي‌تواند خودروها را با فناوري زيرساخت يکپارچه کند، به عبارت ديگر خودروها مي توانند روزي با جاده‌ها حرف يزنند. فرض کنيد خودروي شما بتواند با تجهيزات کنار جاده طوري حرف بزند و از اين طريق آگاه شود که با چه سرعتي و چگونه حرکت کند تا در محل تقاطع‌هاي مسير، با چراغ قرمز مواجه نشويد. مطمئناً کاربردهايي مانند Waze خدمات جالبي در حوزه ناوبري و امور ترافيکي ارائه مي دهند، اما نمي‌توانند به جزئياتي در اين حد برسند.

در حالي که راحتي و سرعت، (با در نظر گرفتن زمان، صرفه‌جويي در سوخت مصرفي و همچنين کاهش آثار زيست‌محيطي) توسعه‌هاي ارزشمندي هستند، يقيناً بهبودهايي در حوزه‌هاي ايمني وجود خواهند داشت که با ارائه نسل بعدي خودروهاي هوشمند در ذهن کوآلکام نقش بسته‌است. توسعه مورد نظر در زماني روي مي‌دهد که فناوري 802.11p به ميدان مي‌آيد و در نتيجه خودروي شما قادر خواهد بود به طوري واقعي خودروهاي ديگر و عابرين را در اطراف خود تشخيص دهد.

آقاي Singh به ما مي‌گويد که تا سال 2018 تعداد 60 درصد از خودروها به هم مرتبط خواهند شد و 20 درصد خودروها خودآگاه خواهند بود. يعني اينکه فناوري ياد شده چندان دور از دسترس نيست. به عبارت ديگر مي توانيم رانندگي خودروهاي آينده را خيلي سريع آغاز کنيم.

 


[1] يک برنامه کاربردي به منظور ناوبري جغرافيايي مبتني بر GPS براي گوشي­‌هاي هوشمند تلفن همراه است که راهنمايي يک مسير تعيين شده را به صورت پيوسته براي کاربر از طريق پيام هاي صوتي ودستورالعمل‌هاي تصويري ارائه مي دهد.

[2] راديوي اينترنتي براي پخش موسيقي که در برخي کشورها مانند آمريکا، استراليا و نيوزلند قابل دريافت است

[3] سامانه اينترنتي براي دريافت فايل هاي چند رسانه اي که خدمات آن در آمريکا و برخي از کشورهاي اروپايي ارائه مي شود.

 

 

 

 

(منبع :   www.technobuffalo.com )       
1393/08/06

لینک ها
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۷/۵/۲
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است