صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 اعلام عمومي تصميم وزارت حمل و نقل آمريکا مبني بر پيشروي بسوي فناوري ارتباطات خودرويي براي خودروهاي سبک

 

اداره ملي ايمني ترافيک بزرگراه‌هاي وزارت حمل و نقل آمريکا (DOT) در  روز دو شنبه، سوم فوريه 2014 اعلام کرد براي فعال ساختن فناوري ارتباطات خودرويي (V2V) در خودروهاي سبک گام هاي لازم را برخواهد داشت. اين فناوري با فراهم ساختن امکان ارتباط و مکالمه ميان خودروها، در ارتقاي ايمني سهم مهمي ايفا کرده و نهايتا به کاهش قابل توجه تصادفات جاده اي از طريق مبادله داده هاي ايمني اوليه مانند سرعت و موقعيت به تعداد ده بار در ثانيه خواهد انجاميد.

وزير حمل و نقل آمريکا، آنتوني فاکس در اين رابطه گفته است: "فناوري ارتباطات خودرويي معرف نسل آينده پيشرفت در ايمني خودروهاست که مکمل دستاوردهاي پيشين در زمينه حفظ جان انسانها مانند کمربند ايمني و کيسه هاي هوا محسوب مي شود. با ياري رساندن به رانندگان براي اجتناب از تصادفات، اين فناوري نقش مهمي در ارتقاي روش تحرک انسانها ايفا خواهد کرد و در عين حال پيشگامي آمريکا در صنعت جهاني خودرو را تضمين مي نمايد."

تحقيقات DOT حاکي از اين هستند کاربردهاي ايمني که از فناوري V2V استفاده مي کنند مي‌توانند از اکثر تصادفات بين دو يا چند وسيله نقليه موتوري پيشگيري کنند. با دريافت داده هاي ايمني مانند سرعت و مکان از خودروهاي مجاور، خودروها خواهند توانست با شناسايي مخاطرات پيش رو، هشدارهايي براي رانندگان جهت اجتناب از تصادف با ساير خودروها در سناريوهاي معمول تصادفات، مانند برخورد از عقب، تغيير مسير و تصادف در چهار راه‌ها توليد کنند. اين کاربردهاي ايمني با رانندگان عادي در آزمون هاي بزرگ ميداني و شرايط کنترل شده مورد آزمايش قرار گرفته اند.

کاربردهاي ايمني موجود هشدارهايي براي رانندگان فراهم مي کنند که قادر به پيشگيري از تصادفات قريب الوقوع هستند، ليکن هيچکدام از سامانه‌هاي خودرويي مانند ترمز يا فرمان را بطور خودکار به عمل وا نمي‌دارند. اداره NHTSA اقدامات آتي در مورد فناوري هاي ايمني فعال مبتني بر حسگرهاي درون خودرو را نيز تحت نظر گرفته است. انتظار مي رود اين فناوري‌ها در نهايت با فناوري V2V ترکيب شوند. اداره NHTSA يک بيانيه سياست گذاري موقت در 2013 صادر کرد که در آن رويکرد خود به جريانهاي مختلف نوآوري را شرح داده بود. علاوه بر ارتقاي ايمني، اين کاربردها و فناوري هاي آينده در صرفه جويي سوخت و زمان، کمک فراواني به رانندگان خواهند نمود.

فناوري V2V شامل مبادله يا ثبت اطلاعات شخصي يا رديابي حرکت خودروها نمي شود. اطلاعات ارسالي ميان خودروها قادر به شناسايي خودروهاي منفرد نيستند بلکه صرفا حاوي داده هاي ايمني اوليه مي باشند. در حقيقت سامانه مزبور آن طور که در نظر طراحان آمده است، حاوي لايه هاي متعددي از حفاظت امنيتي و محرمانگي مي باشد تا تضمين شود که خودروها مي توانند به پيامهاي صادر شده از ساير خودروها اعتماد کرده و يک خودرو يا گروهي از خودروها  تنها در صورتي که حل يک مشکل ايمني ايجاب کند، از طريق رويه هاي تعريف شده اکيد، قادر به شناسايي باشند.

در ماه آگوست 2012 وزارت حمل و نقل آمريکا استقرار مدل آزمايش ايمني در آن آربور ميشيگان را آغاز کرد که در آن 3000 خودرو در بزرگترين آزمون ميداني فناوري V2V تا به امروز شرکت کردند. آزمايش هاي انجام شده توسط DOT بيانگر سازگاري داخلي فناوري V2V با محصولات ساير خودروسازها و تامين کنندگان و کارآمدي آنها در محيط هاي واقعي است.

در کلينيک‌هاي رانندگي برگزار شده توسط وزارتخانه قبل از استقرار مدل، فناوري V2V مورد استقبال و پذيرش زيادي از سوي رانندگان قرار گرفته است. شرکت کنندگان تمايل را براي نصب ويژگي هاي ايمني V2V بر روي خودروهاي شخصي خود اعلام کرده بودند.

بنا به گفته مدير اجرايي NHTSA ديويد فريدمن: "فناوري پيشگيري از برخورد V2V توان تغيير قاعده بازي براي کاهش عمده‌اي در تعداد تصادفات، مصدوميت ها و تلفات در جاده هاي کشور را دارد. به عقيده من اگر چند دهه بعد به زمان حاضر نگاه کنيم، خواهيم ديد که اين فناوري باعث بهبود عمده ايمني حمل و نقل شده و اثري مشابه ابداع استانداردهاي کمربند ايمني، کيسه‌هاي هوا و فناوري پايداري الکترونيکي خودرو خواهد داشت."

اداره NHTSA اخيراً تحليل هاي حاصل از داده هاي گردآوري شده را به عنوان بخشي از برنامه آزمايشي سالانه خود به پايان رسانده و يک گزارش پژوهشي در مورد فناوري ارتباطات V2V براي عموم در هفته هاي آتي منشر خواهد کرد. اين گزارش شامل تحليل يافته هاي پژوهشي وزارتخانه در زمينه هايي متعدد شامل امکان پذيري فني، محرمانگي و امنيت و تخمين هاي اوليه در مورد هزينه ها و فوايد ايمني است. اداره NHTSA پس از آن کار بر روي پيشنهاديه قانون گذاري خود را آغاز مي کند که نصب تجهيزات V2V در تمام خودروهاي جديد را در يکي از سالهاي آتي الزام آور خواهد نمود. قانون جديد بايد با الزامات قانوني جاري، دستورات قوه مجريه و دستورالعمل هاي راهنما سازگار باشد. وزارت حمل و نقل آمريکا بر اين باور است که پيام اين اعلاميه براي بازار صنعت خودرو، تلاش بيشتر در جهت توسعه فناوري و هموار نمودن مسير براي نفوذ کاربردهاي ايمني V2V در بازار است.

گرگ وين فري معاون پژوهش و فناوري NHTSA در اين رابطه چنين گفته است: "ما از مسيري که NHTSA درراستاي فناوري V2V اتخاذ نموده است بسيار خوشنوديم. تصميم براي پيشروي در اين مسير پس از سالها تحقيقات اختصاصي بر روي فوايد بارز ايمني که از رهگذر استقرار فناوري ارتباطات خودرويي حاصل مي شود، به انجام رسيده است."

ارتباطات V2V مي تواند آگاهي جامع 360 درجه اي از موقعيت پيرامون خودرو و راننده فراهم کنند که در سناريوهاي تصادفات ديگري نيز بکار مي آيد. به عنوان مثال زماني که راننده بايد تصميم بگيرد آيا عبور از يکي از باندهاي حرکتي خطري متوجه او مي‌کند (خطر تصادف از روبرو) و اينکه آيا گردش به چپ در مسير ترافيک روبرو امن است يا خير، ارتباطات V2V قادر به شناسايي تهديدهايي خواهد بود که صدها متر جلوتر و توسط خودروهايي ايجاد مي شود که راننده قادر به ديدن آنها نيست. حسگرهاي درون خودرو اغلب قادر به شناسايي اين تهديدات نيستند.

در اين فعاليت تحقيقاتي، اداره NHTSA همکاري نزديکي با ساير موسسات DOT شامل معاونت پژوهش و فناوري و اداره بزرگراه‌هاي فدرال دارد و چندين خودروساز بزرگ و موسسه دانشگاهي را نيز به کمک طلبيده است که منابع زيادي را در راه توسعه و آزمون فناوري V2V سرمايه گذاري کرده اند. همکاري دولت، صنايع و دانشگاه ها امري حياتي در تضمين سازگاري و انطباق فناوري V2V با خودروهاي مختلف است.

 

 

 

(منبع :   Automotive News )       
دو شنبه، سوم فوريه 2014

لینک ها
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۷/۵/۲
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است