صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 فناوري DSRC

 

DSRC يك فناوري ارتباطي رو به گسترش است كه با هدف برقراري ارتباط محلي بي­ سيم براي كاربران ثابت و متحرك با نرخ بالاي انتقال داده ارائه شده است. استاندارد اختصاصي اين فناوري با نام 802.11p براي كاربرد دسترسي بي­ سيم
در محيط هاي خودروئي [1](WAVE)  توسط موسسه IEEE تدوين شده و در 15 جولاي سال 2010 انتشار يافته است. محدوده فركانسي مورد استفاده در اين قرارداد 5/925 - 5/85 گيگاهرتز و نرخ انتقال داده آن بين 3 تا 27 مگابيت در ثانيه مي باشد كه كاربردهاي متنوع و از جمله بسياري از كاربردهاي اينترنت در حال حركت با سرعت بالا را نيز شامل مي شود. . قابل ذكر است كه در ابتدا محدوده فركانسي امواج راديويي برد كوتاه در باند UHF، رديف 915 مگاهرتز قرارداشت و بعد از چندي باند فركانسي 5/8 گيگاهرتز در اروپا و ژاپن و 5/9 گيگا هرتز در امريكا براي آن مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به اينكه ارتباطات راديوئي برد كوتاه در ابعاد شبكه هاي محلي توسط كميته IEEE 802.11 استاندارد سازي مي شد و DSRC‌ نيز در برد كوتاه كار مي كند، اين كميته  مأمور گرديد تا ارتباطات بي سيم براي كاربردهاي ITS را استاندارد نمايد. در ابتدا از قرارداد 802.11a، مورد استفاده براي شبكه هاي بي سيم محلي، براي اين منظور استفاده گرديد و در ادامه در سال 2006، قرارداد 802.11p به عنوان قرارداد اختصاصي براي كاربردهاي خودرويي و سامانه هاي حمل ونقل هوشمند پيشنهاد گرديد. از نظر تجهيزات و عملكرد، DSRC بسيار شبيه به فناوري RFID مي­ باشد. از اينرو در طبقه­ بندي فناوري­ ها، گاهي آنرا زير مجموعه فناوري RFID به حساب مي­آورند. اما تفاوت عمده ميان RFID و DSRC اين است كه تاكنون كاربردهائي بر اساس ارتباط برچسب­ ها در RFID تعريف نشده است، در حالي كه برقراري اين ارتباط يكي از وظايف بسيار مهم براي برچسب­ هاي DSRC مي­ باشد و كاربردهاي خاصي براي آن در حوزه ITS و ايمني حركت خودروها وجود دارد. از طرفي چون انتقال راديويي داده­ ها بين خودروها در برد كوتاه انجام مي ­گيرد، گاهي DSRC‌ را به عنوان زير مجموعه­ اي از فناوري­ هاي شبكه محلي بي­ سيم به حساب مي­ آورند. ديدگاه اخير نهايتا منجر به توسعه قراردادهاي ارتباطي DSRC در همين حوزه گرديده است.
اين فناوري يك بستر ارتباطي يكپارچه از نوع بي­ سيم ميان تجهيزات راديويي پيش­ بيني شده در بخش الكترونيك خودرو با تجهيزات مشابه در خودروهاي ديگر و تجهيزات راديوئي نصب شده در كنار مسيرهاي عبور خودروها ايجاد مي­ كند كه كاربردهاي بسيار متنوع در سامانه­ هاي حمل­ ونقل هوشمند را ممكن مي­ سازد و از اين نظر يك نقطة عطف در يكپارچگي و هوشمند سازي سامانه­ هاي حمل­ ونقلي محسوب مي­ شود. كاربردهاي قابل حصول از طريق ايجاد اين بستر، قابليت­ هاي ويژه­اي را براي فناوري DSRC در حوزه ITS ايجاد كرده و آن را در بين ساير فناوري­ ها منحصر بفرد نموده است.
برچسب راديوئي در DSRC بسته به نوع كاربرد مي­ تواند به شكل­ هاي مختلفي وجود داشته باشد. در ساده­ ترين شكل، اين برچسب بدون اتصال به وسيله ديگري به تنهائي در داخل خودرو نصب مي­ شود. در اين حالت و در زمان عبور برچسب از مقابل قرائت­گر، شناسه برچسب توسط قرائت­ گر خوانده مي­شود. اين شناسه منحصر به فرد است و در سامانه كنترل مركزي، متناظر با هويت خودروي حامل آن مي ­باشد و از اين طريق امكان رديابي و شناسائي خودرو را فراهم مي­ سازد.
در كاربردهاي پيچيده­ تر، برچسب ­ها داراي حافظه و باتري هستند و مي ­توانند با اتصال به تجهيزات داخل خـودرو، پيام­ ها، داده­ ها و ساير اشكال اطلاعات را بين تجهيزات داخل خـودرو و قرائت­ گر تبـادل نمايند. اين ارتباط مي ­توانـد با استفاده از واسط­ هاي شبكه محلي اترنت، بي­ سيم و يا انواع اتصالات سريال صورت گيرد. در اين شرايط برچسب نقش پل ارتباطي را ايفا خواهد نمود.
در كاربردهاي مربوط به ايمني مسير، برچسب­ هاي راديوئي يا واسطه انتقال داده­ هاي ناشي از عمكرد حسگرهاي بكار رفته در مسيرهاي حركت هستند و يا اطلاعات مربوط به علائم رانندگي را به برچسب خودروها گزارش مي­ كنند. در اين باره به عنوان مثال مي­ توان به موارد زير اشاره كرد:
      جمع­ آوري داده­ هاي محيطي از مسير حركت خودرو، مانند وضعيت يخ زدگي سطح جاده
      آشكارسازي عبور عابر پياده از تقاطع ­ها
      هشدار دهنده­ هاي مسير مانند پيچ تند، ارتفاع تونل، عرض پل و باريك شدن مسير
وظيفه قرائت­ گر ايجاد ارتباط با برچسب راديوئي مي­ باشد. حداقل كاري كه يك قرائت­ گر انجام مي­ دهد تشخيص شناسه برچسب DSRC است. قرائت­ گر داده­ هاي دريافتي را از طريق واسط­ هاي مختلف كه مي­ توانند از انواع بي­ سيم و باسيم در ابعاد محلي (LAN) و يا شبكه ­هاي گسترده (WAN) باشند، به سامانه­ هاي كنترل محلي و يا مركزي منتقل مي­ كند.
برد تجهيزات DSRC بسته به نوع كاربرد آن مي­ تواند متفاوت باشد ولي به طور معمول مقدار آن100متر عنوان مي­ شود. در كاربردهاي رديابي با برد كوتاه و براي جلوگيري از تداخلات احتمالي، برد تجهيزات را بين 6 تا 8 متر تنظيم مي­ كنند. البته اين قابليت نيز وجود دارد كه برد تجهيزات تا حداكثر 1 كيلومتر افزايش يابد. لازم به ذكر است كه تاكنون از اين فناوري بيشتر در مواردي استفاده شده است كه نياز به برد كوتاه داشته­ اند. ساير مشخصات فني تجهيزات DSRC بر اساس قرارداد 802.11p و با مقايسه با ساير فناوري­ هاي بي ­سيم متحرك در جدول شماره 1 آورده شده است.
 
 
جدول 1- مقايسه برخي از خصوصيات فناوري­هاي بي­سيم با فناوري DSRC
 
DSRC
Wi-Fi
Cellular Phone
Mobile WiMAX5
MBAW
نرخ داده
Mbps 27-3
Mbps 54-6
Mbps 2 <
Mbps 32-1
 
زمان عكس­العمل [2]
ms50<
در حد چند ثانيه
در حد چند ثانيه
نامعين
نامعين
برد
Km 1 <
m 100 <
Km 10 <
Km 15 <
Km 250<
تحرك
Km/h90 >
Km/h5 <
Km/h90 >
Km/h90 >
 
باندفركانسي
GHz8/5 و GHz9/5
GHz4/2 و GHz2/5
MHz800 و GHz9/1
GHz5/2
GHz5/3
استاندارد IEEE
802.11p
802.11a
ندارد
802.16e
802.20
نكته حائز اهميت در اين مقايسه نرخ بالاي انتقال داده و زمان عكس­ العمل بسيار مناسب اين فناوري مي­ باشد.

 


 Wireless Access in the Vehicular Environment[1] -

[2] - Latency
 

 

 


لینک ها
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۶/۴/۲۵
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است