صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 کاربرد شماره 5 : اعلام وضعيت ترافيكي جاده در نقاط خارج از ديد راننده

 

امكان اينكه يك خودرو مجهز به سامانه OBU بتواند از طريق دريافت اطلاعات از RSUهاي واقع در كنار مسير يا از طريق OBU خودروهاي جلوتر از خود، از وضعيت ترافيكي جاده در نقاط خارج از ديد مطلع شود.

 

فرضيات پايه:

1. استفاده از GPS در سامانه.

2. مجهز بودن خودرو به کليدهايي براي اعلام اطلاعات توقف عادي در حاشيه مجاز و اعلام خرابي.

3. ملاحظه و رعايت نكات مذكور در استاندارد IEEE 802.11p و استانداردهاي پشتيبان مرتبط با موضوع،

اهداف کاربرد:

1. اعلام ازدحام ترافيكي جاده به رانندگان.

اعلام توقف خودرو به رانندگان در مسيرهاي فاقد ديد كافي.

نيازمندي و عملکرد سامانه:

عملکرد سامانه به دو صورت خودکار و دستي انجام­پذير است:

1. اعلام هشدار به صورت خودکار:

1.1.RSU ب ا تواتر مشخص (هر يک ثانيه) ، بسته‌هاي اطلاعاتي عمومي (Beacon) را ارسال مي‌کند (كه حاوي نوع کاربرد بوده و OBU ها را از ورود به محدوده RSU جديد و وجود يا عدم وجود ازدحام، مطلع مي­سازد).

2.1. OBU خودرو، در پاسخ به هر Beacon ارسالي توسط RSU، Beacon خود را ارسال مي­کند که شامل شناسه خودرو، جهت، مكان و سرعت است.

3.1. RSU با دريافت بسته­هاي اطلاعاتي OBU، پس از ارزيابي اعتبار بسته و تاييد صحت آن، در صورتي که سرعت خودروئي کمتر از 20 کيلومتر در ساعت باشد، پيام هشداري را براي رانندگان ارسال مي­کند.

4.1. RSU براي شناسائي ازدحام، تخميني از متوسط سرعت­هاي ثبت شده در 10 ثانيه گذشته (به صورت پنجره لغزنده) را محاسبه کرده و در صورتيكه سرعت متوسط جريان عبوري كمتر از 25 کيلومتر بر ساعت باشد هشداري مبني بر وجود ازدحام را به اطلاع رانندگان مي‌رساند.

2. اعلام هشدار به صورت دستي:

1.2. در صورت بروز توقف برنامه‌ريزي نشده، كاربر مي­تواند توقف خودرو را به RSU گزارش دهد. اين قابليت از طريق فشردن كليدي (مشابه فلاشر خودرو) و اعلام توقف خودرو به RSU انجام مي­شود. همچنين از كليد ديگري براي اعلام توقف عادي خودرو در حاشيه مجاز جاده استفاده مي‌گردد

ملاحظات پياده‌سازي:

1. احتمال بروز خطاي زياد در تعيين موقعيت با GPS وجود دارد. اين خطا در نقاطي رخ مي­دهد که ديد کافي ميان اين تجهيزات و ماهواره­ها وجود ندارد.

2. هرچند كه در اين كاربرد، تبادل اطلاعات بين OBUهاي خودروها مد نظر نيست، اما تمهيدات نرم­افزاري لازم براي توسعه آن به عنوان يك كاربرد مجزا در بخش V2V پيش­بيني خواهد شد.  

 

 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۶/۸/۲۳
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است