صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 کاربرد شماره 6 : اعلام وضعيت جاده به لحاظ محدوديتهاي ترافيكي و پديده هاي هواشناسي

 

امكان اينكه محدوديت هاي جديد ترافيكي و يا اطلاعات هواشناسي جاده اي  در مسيرهاي پيش رو از طريق واحدهاي RSU يا OBU خودروهاي جلوتر به اطلاع رانندگان رسيده شود.

 

فرضيات پايه:

1. وجود تجهيزات هواشناسي جاده­اي و امکان دريافت اطلاعات از آن،

2. ملاحظه و رعايت نكات مذكور در استاندارد IEEE 802.11p و استانداردهاي پشتيبان مرتبط با موضوع،

اهداف کاربرد:

1. نشان دادن توانايي فناوري در اعلام پديده­هاي هواشناسي، شامل محدوديت ديد و لغزندگي ناشي از يخ­زدگي سطح جاده، به رانندگان به صورت محلي از طريق  RSU هاي مسير و به­صورت غير محلي از طريق مركز  مانيتوريگ وكنترل (CCR

2. نشان دادن توانايي فناوري براي دريافت اطلاعات Work Zone در جاده­ها و اعلام محدوديت­هاي ترافيكي مربوطه به خودروهاي داراي OBU،

3. اعلام تراكم و كاهش سرعت ناشي از تاثير پديده‌هاي هواشناسي به خودروها در منطقه تحت پوشش و اطلاع رساني اين موضوع به مركز مانيتوريگ وكنترل توسط RSUهاي واقع در محل

نيازمندي و عملکرد سامانه:

1.RSU  با تواتر مشخص، اطلاعات هواشناسي را از ايستگاه هواشناسي واقع در محل (يا حسگرهاي هواشناسي بكار گرفته شده در پروژه) دريافت کرده و در صورت وجود پديده‌هاي جوي، وجود اين پديده‌ها را در فيلدهاي مرتبط، داخل بسته‌هاي اطلاعاتي عمومي قرار مي‌دهد.

2. RSU با تواتر مشخص، بسته‌هاي اطلاعاتي عمومي (Beacon) را ارسال مي‌کند كه حاوي نوع کاربرد بوده و OBU ها را از ورود به محدوده RSU جديد آگاه ساخته و پديده­هاي جوي پيشٍ­رو را به اطلاع خودروها مي­رساند.

3. OBU هائي که Beacon مربوط به RSU را دريافت کرده‌اند، پيام‌هاي هشدار لازم را به صورت صوتي و تصويري به رانندگان منعكس مي­كنند.

4. در صورت بروز پديده يخ­زدگي سطح معبر، به منظور انجام اقدامات مقتضي (مانند پاشيدن شن و...)، وقوع اين پديده توسط  RSUبه مركز مانيتورينك و كنترل، اعلام مي‌گردد.

5. در صورت انجام عمليات راهداري و يا ايجاد محدوديت­هاي ترافيكي موردي در جاده­ها (كه Work Zone خوانده مي­شود)، اطلاعات مربوط به اين موارد از طريق مركز مانيتورينگ و كنترل به RSUهاي واقع در مسيرهاي منتهي به محل­هاي مورد نظر ارسال خواهد شد تا خودروهاي عبوري از اين مسيرها، چنانچه داراي OBU باشند، از محدوديت­هاي ترافيكي پيشٍ­رو مطلع شوند.

6. براي شناسائي ازدحام از سرعت جريان عبوري استفاده مي‌گردد. به همين منظور RSU تخميني از متوسط سرعت‌هاي ثبت شده در 10 ثانيه گذشته (به صورت پنجره لغزنده) را محاسبه مي‌نمايد و براساس آن ازدحام را تشخيص مي‌دهد. در صورت بروز پديده هواشناسي، سرعت مجاز، با توجه به شرايط محيطي و براساس متوسط سرعت جريان عبوري تعيين شده و به خودروهاي ورودي به منطقه اطلاع­رساني مي­شود.

ملاحظات پياده‌سازي:

1. ناحيه تحت پوشش، دايره­اي به شعاع حدوداً 300 متر مي‌باشد.

2. مسير منتخب براي اجراي اين كاربرد ترجيحاً بايد به گونه‌اي باشد كه خودرو نتوانند در حاشيه آن توقف نمايند، در غير اينصورت لازم است از سازوكار مناسبي براي اعلام توقف عادي استفاده شود تا RSU در تشخيص ازدحام دچار مشكل نشود.

3. اين كاربرد ترجيحاً بايد در موقعيت­هاي نزديك به محل ايستگاه­هاي هواشناسي جاده­اي مورد آزمون قرار گيرد تا امكان دريافت اطلاعات پديده­هاي جوي از طريق خروجي­هاي اين ايستگاه­ها فراهم باشد.

4. در صورت استفاده از تجهيزات قابل حمل براي اعلام محدوديت­هاي ترافيكي (Work Zone) در محل، از اين تجهيزات براي ارسال پيام­هاي متناسب با محدوديت­هاي اعمال شده به OBU خودروهاي در حال نزديك شدن به محل و به نزديك­ترين RSU و از طريق آن به مركز مانيتورينگ و كنترل استفاده خواهد شد. اين مركز، پيام­هاي لازم را به RSUهاي واقع در مسيرهاي منتهي به محل مورد نظر ارسال خواهد كرد.

5. فناوري­هاي جديد بكارگرفته شده توسط شركت­هاي بزرگ خودروسازي دنيا مانند BMW، اين امكان را مي­دهد كه آب­گرفتگي، يخ­زدگي و لغزنده بودن سطح جاده توسط حسگرهاي مربوطه توسط خودروهاي عبوري قابل تشخيص باشد. توسعه اين كاربرد و امكان تغذيه OBU خودروها با اطلاعات دريافتي از اين حسگرها و انتشار اين اطلاعات از طريق OBU خودرو به محيط اطراف، در صورت بكارگيري حسگرهاي مورد نظر، در آينده وجود خواهد داشت.

 

 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۶/۶/۱۳
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است