صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 چالش‌هاي ارتباطات خودرويي از نگاه صاحب‌نظران

 

sertraline alcohol reddit

alcohol and sertraline blog.bjorback.com

پيت گولدين

بسياري از صاحب‌نظران، فناوري ارتباطات خودرويي را آينده صنعت حمل و نقل هوشمند مي‌دانند. آيا سرمايه‌گذاري بر روي اين فناوري نوين عاقلانه است و يا فناوري‌هاي موجود حمل و نقل هوشمند را بايد مورد بهره‌برداري بهتر قرار داد؟

صنعت حمل و نقل هوشمند (ITS) در حال عرضه نوآوري‌هاي متنوعي است كه مي‌توانند چهره حمل و نقل را تغيير دهند. اما آنچه بزرگترين تاثير را بر آينده ITS خواهد داشت فناوري ارتباطات خودرويي است. اين فناوري شامل ارتباطات خودرو – خودرو (V2V) و خودرو – زيرساخت (V2I) خواهد بود و صرفا تصويري از آينده نيست. سازمان‌هاي دولتي، پژوهشكده‌هاي حمل و نقل و خودروسازان شديدا در كار توسعه اين فناوري براي دهه آينده درگير شده‌اند و پيشرفت‌هايي واقعي در اين راه بدست آورده‌اند.

در ماه آگوست يك قرارداد به ارزش 14.9 ميليون دلار توسط وزارت حمل و نقل آمريكا (USDOT) به حمل و نقل ايالت ميشيگان (MDOT) و پژوهشكده حمل و نقل دانشگاه ميشيگان (UMTRI) اعطا گرديد. اين قرارداد با هدف استقرار آزمايشي كاربردهاي ايمني V2V و V2I در شهر Ann Arbor ميشيگان بسته شده است كه گامي مهم در پژوهش بر روي فناوري ارتباطات خودرويي محسوب مي‌‌شود.

اين برنامه آزمايشي در پرديس دانشگاه ميشيگان و حوالي آن در آگوست 2012 اجرا شده و يكسال بطول خواهد انجاميد و تقريبا 2850 خودروي مجهز به وسايل ارتباطي V2V و V2I را درگير مي‌كند.

فناوري ارتباطات خودرويي متضمن مبادله بي‌سيم داده‌هاي خودرو از قبيل مكان، سرعت و موقعيت مي‌باشد. هدف از اين فناوري هشدار به رانندگان در مورد خطرهاي بالقوه است تا به آنان در مورد اجتناب از تصادفات كمك نمايد. چشم‌انداز نهايي USDOT اين است كه تمامي خودروهاي موجود بر روي جاده‌ها بدين روش با يكديگر ارتباط حاصل كرده و بدين ترتيب نسل جديدي از ايمني تردد پا به عرصه بگذارد.

در حال حاضر نمونه‌ها و آزمون‌هايي از اين فناوري در حال اجراست كه از طيف مخابراتي اختصاصي با فركانس 5.9 GHz موسوم به ارتباطات بردكوتاه اختصاصي (DSRC) استفاده مي‌كنند. اين فناوري ارتباطي، شكلي از WiFi با پروتكل خاصي است كه تحت عنوان 802.11p مشخص مي‌شود.

تقدم با ايمني است

به گفته اسكات بلچر رييس و مدير اجرايي ارشد ITS America، فناوري ارتباطات خودرويي پيشرفت عمده‌اي در ايمني خودرو محسوب مي‌شود. اين فناوري هم‌تراز با كمربند ايمني، كيسه‌هاي هوايي و كنترل الكترونيكي پايداري خودرو است. طبق پيش بيني اداره فناوري و ايمني بزرگراه‌هاي ملي (NHTSA)، اين فناوري مي‌تواند يك كاهش 81 درصدي در تصادفاتي بوجود آورد كه علتي غير از خرابي خودرو دارند. اين دستاورد كمي نيست.

بلچر خاطرنشان مي‌سازد كه علاوه بر نجات جان انسان‌ها، اثرات اقتصادي اين فناوري نيز قابل توجه خواهد بود. هزينه‌اي كه در نتيجه اين نوع از تصادفات بر اقتصاد ملي وارد مي‌شود بالغ بر ميلياردها دلار در سال است.

پيش از اين فناوري‌هاي ايمني ديگري نيز در خودروها نصب شده بودند اما آنچه فناوري ارتباطات خودرويي را بسيار جذاب مي‌سازد استفاده از DSRC است كه كاربردهايي بسيار مقرون به صرفه نتيجه مي‌دهد.

مايك شولمان رهبر فني در بخش تحقيقات توسعه محصول فورد مي‌گويد: "شركت فورد پيش از اين رادارهايي ارائه نموده است كه مي‌توانند ساير خودروها را آشكارسازي كنند. هم‌اكنون ما در حال نصب دوربين‌هايي در خودروها هستيم كه قادر به شناسايي علايم جاده‌اي هستند، ليكن هم‌اكنون اين فناوري گران‌قيمت است." او مي‌افزايد: "ما ارتباطات خودرويي را فناوري بسيار ارزاني مي‌دانيم كه امكان نصب در خودروهاي غيرلوكس را نيز دارد و يك آگاهي 360 درجه‌اي از آنچه بيرون خودرو روي مي‌دهد در اختيار راننده قرار مي‌دهد. اين فناوري مي‌تواند از تصادفات مهم مانند تصادف در چهاراه‌ها جلوگيري كند كه با روش‌هاي ديگر قابل پيشگيري نيستند."

كاهش ازدحام ترافيكي و انتشار گازهاي گلخانه‌اي از نتايج ارزشمند ديگري هستند كه از رهگذر بكارگيري فناوري ارتباطات خودرويي قابل حصول است. ليكن در ايالات متحده هم‌اكنون بر روي جنبه‌هاي ايمني تمركز شده است با اين اميد كه پس از بكارگيري گسترده ابزارهاي ارتباطي، فوايد ديگري نيز از اين فناوري در ساير زمينه‌ها عايد شود.

 

واسطه كاربري رانندگان

برنامه آزمايشي Ann Arbor در سال 2012، در واقع مرحله دوم يك آزمون ايمني ارتباطات خودرويي دومرحله‌اي خواهد بود. اولين مرحله كه هم‌اكنون در حال پيشرفت است، عبارت از يكسري كلينيك پذيرش راننده است كه توسط USDOT در شش شهر آمريكا اداره مي‌شود. در حالي‌كه برنامه آزمايشي Ann Arbor قابليت اعتماد فناوري DSRC و توانايي خودروها در ارسال و دريافت پيام‌ها را به آزمون مي‌گذارد، كيلينيك‌ها توانايي رانندگان در درك پيام‌هاي دريافتي را مورد بررسي قرار مي‌دهند.

گريگوري دي. وينفري مدير عملياتي اداره پژوهش و نوآوري در فناوري USDOT مي‌گويد: "اين كلينيك‌ها در محيطي كنترل ‌شده مانند يك مسير مسابقه خالي و مكان‌هاي متنوع ديگري در سراسر ايالات متحده برگزار مي‌شوند. هدف از طراحي آنها ارزيابي عكس‌العمل راننده‌ها در  برابر هشدارها و پيام‌هاي درون خودرويي است."

او مي‌افزايد: "در طي برگزاري اولين كلينيك در بروكلين ميشيگان، كاربردهاي ايمني مورد استقبال خوبي قرار گرفتند و بسياري از رانندگان فوايد آشكار ايمني بر آنها مترتب ‌ديدند."

بيشترين مقدار پژوهش بر روي تعيين بهترين‌ راه ارتباط راننده با كاربردها انجام شده است. شولمان از شركت فورد چنين توضيح مي‌دهد كه از پيام‌هاي صوتي يا متني استفاده نشده است زيرا اين پيام‌ها قابليت ترجمه ميان فرهنگ‌هاي مختلف را ندارند. در عوض از نورهاي هشدار و علايم صوتي براي جلب توجه راننده استفاده مي‌شود.

به گفته استيو كك مهندس تعمير و نگهداري و عمليات MDOT، بايد در مورد واسطه ارتباطي ميان راننده و خودرو تصميم‌گيري شود. اينكه در عمل اين ارتباط چگونه بايد برقرار شود تا حداقل حواس‌پرتي براي راننده ايجاد شود هنوز مورد مطالعه كافي قرار نگرفته است.

شولمان مي‌گويد: "اولين هدف ما جلب توجه راننده به پيرامون خود و ترمز اتومبيل است. ما مي‌خواهيم راننده آنچه در پيش رويش اتفاق مي‌افتد را ببيند. تا بحال آزمايشات ما بخوبي پيش رفته‌اند. بنظر مي‌رسد مردم پيام‌هاي هشدار توليد شده را بخوبي درك مي‌كنند."

حتي زماني كه يك خودرو در جلوي يك كاميون ترمز ناگهاني مي‌كند، پيام هشدار باعث مي‌شود كه راننده پشت سر كاميون، خود را براي مواجهه با شرايطي كه لحظاتي پس از ترمز كردن كاميون رخ مي‌دهند، زودتر آماده كند. بدين روش، اين فناوري موقعيت‌هاي خطرناك را كه راننده هيچ راه ديگري براي اطلاع از آنها ندارد، به آگاهي او مي‌رسانند.

همين موارد كاري هستند كه ارزش كاربردهاي فناوري ارتباطي در نجات جان انسان‌ها را خاطرنشان مي‌سازند.

 

موضوعي مهم در حوزه خصوصي افراد

يكي از مهم‌ترين موضوعات مربوط به پذيرش عمومي فناوري ارتباطي خودرويي، بحث حريم شخصي است.

به گفته كك: "به محض صحبت درباره حريم شخصي وارد حوزه حساسيت برانگيزي مي‌شويد. حفظ حريم شخصي يكي از مشكلاتي است كه بايد بر آن غلبه شود."

بلچر اين موضوع را اين چنين باز ميكند: "حريم شخصي موضوعي مهم اما قابل مديريت است. اگر به اطلاعاتي فكر كنيد كه همين اكنون توسط كارت اعتباري، گوشي هوشمند يا گيرنده GPS خود فراهم مي‌كنيد، براحتي متوجه خواهيد شد كه همين حالا در حال ارسال اطلاعاتي درباره وضعيت جاري خود هستيد."

شولمان اين موضوع را چنين توضيح مي‌دهد: "خودروي مورد نظر پيامي را همراه با اطلاعات موقعيت و سرعت خود ارسال مي‌كند ليكن اين پيام حاوي شماره شناسايي يا شماره پلاك خودرو يا هرگونه اطلاعات ديگري در مورد راننده  نيست. موضوع حفظ حريم شخصي تا اندازه زيادي مورد سوء برداشت قرار گرفته است و بايد با آموزش‌هاي عمومي اين درك را در جامعه ايجاد كرد كه از اين فناوري براي تعقيب افراد استفاده نخواهد شد."

علاوه براين بلچر پيشنهاد مي‌كند كه با تدوين پروتكل‌هاي سخت‌گيرانه حفظ محرمانگي همانند آنچه در صنعت دريافت عوارض موجود است، از اين ترس عمومي كاسته شود. اما به گمان وي موضوع حفظ حريم شخصي در نسل جديد كاربران كه اهميت كمتري به آن مي‌دهند، از توجه كمتري برخوردار خواهد شد.

موضوعي كه در درازمدت به مانع بزرگتري تبديل خواهد شد، عبارت از كنترل خودرو است. تدارك پيام هشدار براي راننده از نظر برخي گام اول است و كنترل خودرو گام احتمالي بعدي محسوب مي‌شود. ليكن زماني كه فناوري ارتباطات خودرويي شروع به در دست گرفتن كنترل خودرو نمايد، حتي با وجود دليل قانع كننده‌اي مانند پيشگيري از تصادفات، مفهوم جديدي پيش آمده كه ممكن است مقاومت عمومي را برانگيزد.

به گفته كك، با توجه به اين كه ويژگي‌هاي ايمني فعال قادر به كنترل عملي يك خودرو هستند، نحوه پرداختن به اين موضوع نياز به تصميم گيري جدي توسط USDOT و خودروسازان دارد.

بلچر اضافه مي‌كند: "موضوع افرادي كه مايل به از دست دادن كنترل خودروي خود نيستند موضوعي بسيار جدي است. در ايالات متحده، مردم تمايلي به اعطاي كنترل خودروي شخصي خود به يك كامپيوتر ندارند و مطمئن نيستم كه فرهنگ مسئوليت‌پذيري در كشور ما اجازه تغييري سريع در اين وضعيت بدهد."

كوك با بلچر در اين موضوع هم راي است كه پياده‌سازي كاربردهاي ايمني فعال در خودروها احتمالا 10 سال بطول مي‌انجامد.

 

انطباق با ITS

چالش مهم ديگر، انطباق فناوري ارتباطات خودرويي با سامانه‌هاي گسترده‌تر حمل و نقل هوشمند است.

بلچر اطمينان مي‌دهد كه فناوري‌هاي ITS مانند آشكارسازي، با محيط ارتباطات خودرويي بخوبي جور در مي‌آيند. سامانه‌‌هاي يكپارچه ترافيك تاكنون پايه ITS بوده‌اند. فناوري ارتباطات خودرويي پيشرفت عمده بعدي در سيگنال ترافيكي همزمان تلقي مي‌شود زيرا داده‌هاي بهنگام پيوسته توليد مي‌كند.

كوك آينده را اين چنين پيش بيني مي‌كند: "به نظر من فناوري ارتباطات خودرويي در مكان‌هايي كه نوعي فناوريITS  را تجربه كرده‌اند بالاخره نقش مسلط پيدا خواهد كرد. تمام اطلاعات ترافيكي در VMS ، سيگنال‌ها و تابلوهاي ترافيكي اطلاعات خود را بر روي نمايشگر داخل خودروي شما ارائه خواهند كرد."

ليكن بنا به عقيده برخي، سامانه‌هاي حمل و نقل هوشمندي كه هم اكنون در اختيار داريم هنوز با حداكثر توان خود مورد استفاده واقع نمي‌شوند. در اين شرايط آيا وزارت حمل و نقل آمريكا سرمايه‌گذاري بيشتري بر روي فناوري‌هاي آينده ITS خواهد كرد؟

بلچر با اين موضوع موافق است كه بايد بر استقرار تمام و كمال فناوري موجود تاكيد بيشتري صورت گيرد. فناوري‌هاي ثمربخش زيادي وجود دارند كه به دولت‌ها كمك مي‌كنند به مشكلات كنوني حمل و نقل بپردازند. اما منابع كافي براي چنين كاري را در اختيار ندارند. موسسه RITA در USDOT يك سازمان تحقيقاتي است نه يك سازمان مجري. آنها بيشتر پول خود را صرف تحقيقات پيرامون ارتباطات خودرويي و آينده حمل و نقل هوشمند كرده‌اند. اما اين بحثي در مورد انتخاب بين اين يا آن فناوري نيست.

او اضافه مي‌كند: "در حالي‌كه قويا احساس مي‌كنم كه ما به سرمايه‌گذاري بيشتري براي استقرار فناوري موجود نياز داريم، اين موضوع ضرورتا به معني صرف نظر از تحقيقات جديد نيست."

 

ارتباطات خودرويي در دنياي واقعي

بر روي جاده‌هاي واقعي دنياي پيرامون ما، ارتباطات خودرويي ارزشي نخواهد داشت مگر اينكه خوروها بتوانند واقعا يكديگر را درك كنند. كليد عملي ساختن فناوري ارتباطات خودرويي، استانداردسازي پيام‌ها و پروتكل‌ها در ميان حداكثر تعداد ممكن سازندگان خودرو و مناطق جغرافيايي است.

آقاي شولمان از شركت فورد به عنوان مدير برنامه مشاركتي معيارهاي پيشگيري از تصادف ([1]CAMP) عمل مي‌كند. برنامه CAMP كنسرسيومي تحقيقاتي از خودروسازان است كه بر روي تدوين استانداردهاي فناوري ارتباطات خودرويي عمل مي‌كنند. اين كنسرسيوم كه شامل شركت فورد، جنرال موتورز، ‌هيونداي، كيا، مرسدس بنز، نيسان،‌تويوتا و فولكس واگن است، توسط NHTSA و ساير موسسات دولتي و نيز سازندگان خودرو حمايت مالي مي‌شود. هركدام از اين شركت‌ها هشت خودرو براي برنامه Ann Arbor تدارك ديده‌اند.

ديويد استريكلند مدير NHTSA‌ چنين اظهار داشته است كه برنامه آزمايشي Ann Arbor پس از تكميل، نحوه ارتباط خودروها در دنياي واقعي را روشن خواهد كرد و ما را يك گام به پيشرفت‌هاي عمده بعدي در زمينه ايمني ترافيك نزديكتر مي‌كند.

هم اكنون تصوير روشني از گام‌هاي بعدي در تحول فناوري ارتباطات خودرويي در اختيار داريم. پس از تكميل آزمون Ann Arbor در سال 2013، اداره NHTSA در مورداجباري سازي فناوري در تمامي خودروهاي جديد تصميم‌ گيري خواهد كرد كه مشابه قوانين اخير در مورد كنترل پايداري و دوربين‌هاي ديد از پشت سر است.

حتي اگر NHTSA اين فناوري را اجباري كند، يكي از چالش‌هاي اصلي پياده‌سازي فناوري ارتباطات خودرويي در دنياي واقعي خودروهايي هستند كه هم‌اكنون بر روي جاده‌هاي دنيا تردد مي‌كنند. حتي اگر تمامي خودروهاي جديد به اين فناوري مجهز شوند، خودروهاي بسياري بدون تجهيزات ارتباطي باقي مي‌مانند. در نتيجه USDOT بر روي توسعه ابزارهاي ارتباطي V2V و V2I قابل نصب در مدل‌هاي قديمي تر خودرو نيز سرمايه‌گذاري تحقيقاتي كرده است.

اما اين امر بر پيچيدگي اين معضل احتمالي كه چه كسي بايد هزينه استقرار اين فناوري را بپردازد، خواهد افزود. هزينه اضافي روي خودرو چه به شكل بازار فرعي (Aftermarket) و چه بصورت تجهيزات اصلي ساخت خودروساز (OEM)، بايد نسبتا پايين باشد. اما اين پرسش كه چه كسي بايد اين هزينه‌ها را بپردازد هنوز بدون پاسخ باقي مانده است.

در اين رابطه كوك مي‌گويد: "ما بايد تصميم بگيريم كه چه كسي بايد زيرساخت ارتباطي را مستقر كند، چه كسي مسئول تعمير و نگهداري و بهره‌برداري از آن است و چه زماني اين تجهيزات ارتباطي بايد در خودروها نصب شوند. وزارت حمل و نقل و AASHTO سعي در روشن ساختن مسئوليت ها دارند. هنوز تصميمات زيادي در اين رابطه بايد اخذ شود."

ليكن صنعت خودرو بدون توجه به اين جزئيات در حال پيشبرد اين فناوري است.

شولمان سخنان خود را با اين توضيحات به پايان مي‌رساند: ما در يك دنياي ارتباطات بي‌سيم زندگي مي‌كنيم. زماني كه به مردم بگوييم قصد داريم فناوري بي‌سيم را به داخل خودروهاي آنها ببريم، آنها خواهند گفت: خوب، چه زماني اين كار را انجام خواهيد داد؟ اين فناوري به واقع امري انقلابي است. اما بيشتر مردم ديرزماني است كه در انتظار اين تحول هستند. مهم تر اينكه اين فناوري بايد در دسترس همگان قرار گيرد، زيرا در عالم واقع مي‌تواند باعث نجات جان انسان‌ها شود.

 

.................

منبع: Pulse Magazine, Fall 2011

پيت گلدين يك گزارش‌گر آزاد با تخصص در حمل و نقل و فناوري است. او براي مجلاتي همچون ITS International، World Highways، Parking World و the ITS daily News در كنگره جهاني ITS مقاله مي‌نويسد. آدرس تماس ايشان petegoldin@gmail.com مي‌باشد.



[1] - Crash Avoidance Metrics Partnership

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ضمایم
 
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۷/۱/۱۴
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است