صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 تعريف اداره تحقيقات وزات حمل و نقل آمريکا (RITA)

 

imurel 25 mg

imurel psoriasis maveerstatningfor.website imurel indications

DSRC : فناوري آينده براي رانندگي ايمن‌تر

(از مجموعه اسنادمطالعاتي RITA در مورد سامانه ­هاي هوشمند حمل و نقل)

 

 

DSRC يک قابليت ارتباطات بي‌سيم به‌صورت دو طرفه با برد کوتاه تا متوسط مي‌باشد که امکان  انتقال داده بسيار بالا و حياتي در کاربردهاي ايمني فعال[1] و مبتني بر ارتباطات را فراهم مي‌سازد. کميسيون مخابرات فدرال امريکا (FCC)[2] در گزارش و ابلاغيه FCC-03-324، اجازه استفاده از 75 مگاهرتز از پهناي باند فرکانسي 5.9 GHz را به سامانه‌هاي  هوشمند حمل و نقل هوشمند براي کاربردهاي ايمني (Sefety) و روان سازي ترافيک (Mobility) داده است.  

ارتباطات مبتني بر DSRC يک اولويت اساسي تحقيقاتي دفتر برنامه مشترک (ITS JPO) در اداره پژوهش و نوآوري در فناوري‌ (RITA) وابسته به وزارت حمل و نقل امريکا (U.S. DOT) مي‌باشد. برنامه­اي چند وجهي، تحقيقات با استفاده از DSRC و ساير فناوري‌هاي ارتباطات بي‌سيم را به سمت تضمين ايمني، ارتباطات خودرويي با توانمندي تبادل اطلاعات براي جلوگيري از انواع تصادفات، بهبود حرکت خودروها و ايجاد منافع زيست محيطي در همه حالات سامانه­ هاي حمل و نقلي هدايت مي کند.

وزارت حمل و نقل آمريکا متعهد است که DSRC براي ارتباطات فعال ايمني، به رانندگي ايمن‌تر بيانجامد. کاربردهاي ايمني خودرويي که از ارتباطات خودرو با خودرو(V2V) و خودرو با زيرساخت(V2I) استفاده مي‌کنند، به واسط امن، بي‌سيم مستقل از شرايط حدي آب وهوايي و با تأخيرات زماني کوتاه کم نياز دارند که همه اين‌ها توسط DSRC فراهم مي‌شوند.

چه کساني مي‌توانند فناوري­هاي DSRC را گسترش دهند؟

سازندگان قطعات الکترونيکي، توليد‌کنندگان برنامه‌هاي کاربردي، نمايندگان صنايع خودرويي، مخابرات راه دور، صنايع الکترونيک و ساير صنايعي که محصولات آنها مي­ توانند هشدارهايي را به خودروها، زيرساخت ارتباطات جاده­اي و ابزارهاي ارتباطي شخصي مسافران مخابره کنند، هر يک به نوعي در گسترش فناوري­هاي DSRC نقش دارند.

چگونه DSRC مورد استفاده قرار مي‌گيرد؟

کاربردهاي V2V و V2I که از DSRC استفاده مي‌کنند، بالقوه مي ­توانند بسياري از مرگبارترين انواع تصادفات خودرويي را از طريق هشدارهاي به موقع به رانندگان در هنگام خطرات قريب­ الوقوع کاهش دهند. برخي از انواع شايع اين خطرات عبارتند از: نزديک شدن به کناره­ هاي جاده، توقف ناگهاني خودرويي در جلو، نزديک شدن به محل اتصال مسيرهاي فرعي، پيچ‌هاي تند و لغزندگي سطح جاده در مسير پيش رو.

خدمات V2I به منظور راحتي، مانند e-parking و پرداخت الکترونيکي نيز از طريق DSRC قابل ارائه هستند. اطلاعات گمنام حسگرهاي الکترونيکي داخل خودروها و ابزارهاي الکترونيکي نيز مي­ توانند بر بستر  DSRC منتقل شده و اطلاعات بهتري از وضعيت ترافيک و شرايط سفر را در اختيار مديران حمل و نقل و مسافران قرار دهند.

يک سامانه حمل ونقل ايمن­تر مبتني بر ارتباطات خودرويي، کاربردهاي پيشگيري از تصادفات و و روان­سازي ترافيک را توأماً ارائه مي­دهد.

کاربردهاي ITS در بخش ارتباطات خودرويي، قابليت­هاي زير را موجب مي­شوند:

  • برقراري ارتباطات بين خودروها به‌منظور کمک به جلوگيري از تصادفات،
  • برقراري ارتباطات بين خودروها با تجهيزات کنار مسير به‌منظور ايمني، روان­سازي ترافيک (تحرک پذيري) و پايداري زيست محيطي،
  • برقراري ارتباطات بين خودروها، زيرساخت‌ و ابزارهاي بي‌سيم مسافران به‌منظور تأمين ارتباطات پيوسته بلادرنک براي تمام کاربران سامانه،

فناوري DSRC به منظور پيشگيري از تصادف و روان­سازي ترافيک، موارد زبر را پشتيباني مي­کند:

  • کاربردهاي ايمني فعال در حمل و نقل
  • ارتباطات ايمن و قابل اعتماد
  • ارتباطات پر سرعت با تأخير زماني کوتاه
  • عدم آسيب‌پذيري در شرايط آب و هوايي سخت
  • پذيرش انتقالات چند مسيري
  • اتکا به استانداردهاي براي تعامل و اشتراک داده ­ها

چرا و به خاطر چه مزايايي DSRC توسعه پيدا کرده است؟

DSRC  با هدف اوليه توانمندسازي فناوري‌ها براي پشتيباني از کاربردهاي ايمني و ارتباطات بين تجهيزات خودرويي و تجهيزات کنار مسير براي کاهش تصادف توسعه پيدا کرده است. در حال حاضر، DSRC تنها گزينه ارتباطات بي‌سيم با برد کوتاه است که قابليت­ هاي زير را تأمين مي­کند:

  • پهناي باند تعيين شده تحت ليسانس: به منظور برقراري ارتباطات ايمن و قابل اعتماد. اين فناوري از ابتدا توسط FCC آمريکا در گزارش و ابلاغيه شماره  FCC 03-324به کاربردهاي ايمني خودرويي اختصاص داده شده است.
  • دستيابي سريع به شبکه: کاربردهاي ايمني فعال نياز به برقراري فوري ارتباطات بي‌سيم و به‌روز ‌رساني‌هاي مکرر دارند.
  • تأخيرات زماني کوتاه: کاربردهاي ايمني فعال بايد به سرعت يکديگر را تشخيص داده و پيغام‌ها بين هريک در عرض مدت چند ميلي‌ثانيه­اي و بدون تأخير مخابره شوند.
  • اطمينان بالا در صورت نياز: کاربردهاي ايمني فعال به سطح بالايي از قابليت اطمينان در برقراري ارتباط نياز دارند.  DSRC در شرايط حرکت خودرو با سرعت زياد کار کرده و کارايي خود را در شرايط سخت آب و هوايي(مانند باران، برف، مه و برف) حفظ مي‌کند.
  • اولويت براي کاربردهاي ايمني: کاربردهاي ايمني در DSRC بر کاربردهاي غير ايمني اولويت دارند.
  • قابليت همکاري: DSRC قابليت همکاري را تضمين مي‌کند. اين ويژگي، کليدي براي استقرار موفقيت آميز کاربردهاي فعال ايمني با استفاده از استانداردهاي معتبر مي‌باشد. DSRC از ارتباطات V2V و V2I پشتيباني مي‌کند.
  • امنيت و حريم خصوصي: DSRC  احراز هويت و حريم خصوصي پيام‌هاي ايمني را تأمين مي‌کند.

DSRC قابل اعتمادترين فناوري ارتباطات بي­سيم براي کاربردهاي جلوگيري از تصادفات خودرويي در سرعت ­هاي بالا مي‌باشد.

DSRC ارتباطات اختصاصي براي کاربردهاي ايمني را در گستره­اي چندبخشي از حمل و نقل زميني فراهم مي‌سازد.

ارتباطات مبتني بر DSRC به عنوان مبنايي براي تجميع کاربردهاي ايمني و روان­سازي ترافيک بکار گرفته مي­شوند.

کاربردهاي بالقوه DSRC  براي ايمني عمومي و مديريت حمل ونقل:

  • هشدار نقطه کور
  • هشدار برخورد از جلو
  • هشدار ترمز ناگهاني خودرو در جلو
  • هشدار مخاطره سبقت
  • همياري حرکت و اجتناب از تصادف در تقاطع ­ها
  • هشدار نزديک شدن خودروي اورژانسي
  • معاينه ايمني خودرو
  • اولويت‌دهي چراغ ‌راهنمايي براي عبور خودروهاي اورژانسي يا عمومي
  • پرداخت عوارض و رزرو پارکينگ به‌صورت الکترونيکي
  • معاينات ايمني و ترخيص خودروهاي تجاري
  • علامت­دهي داخل خودرو (نشان دادن علائم راهنمايي و رانندگي کنار جاده در داخل خودرو)
  • هشداردهي واژگوني خودرو  (توصيه سرعت مناسب خودرو به هنگام عبور از پيچ)
  • اطلاع­ رساني وضعيت ترافيک و شرايط سفر به منظور بهبود اطلاعات مسافران و خدمات تعمير و نگهداري

 

 

 

 


[1] - Active ، در مقابل کاربردهاي ايمني غير فعال (Passive) مانند کاربرد کيسه هوا براي کاهش صدمات ناشي از تصادفات

[2] Dedicated Short Range Communications

 

 

 

 


لینک ها
 ضمایم
 
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۶/۸/۲۳
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است