صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 کاهش مصرف سوخت در گرو تجميع و يکپارچه‌سازي سيستم‌هاي هوشمند حمل‌ونقل است

 

معاون توسعه حمل ونقل ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت کشور گفت: بهبود مديريت حمل ونقل و کاهش مصرف سوخت خودروها با تجميع و يکپارچه سازي سيستم‌هاي هوشمند حمل و نقل امکانپذير است.

امير جعفرپور در گفت‌وگو با خبرنگار علمي ايسنا، با اشاره به توسعه چشمگير تجهيز زيرساخت شبکه‌ي حمل ونقل و مديريت ترافيک و همچنين طراحي و پياده سازي آزمايشي موفقيت آميز سامانه‌ي ارتباطات هوشمند خودرويي در کشور اظهار کرد: با تجميع و يکپارچه سازي مديريت ارتباطات هوشمند در حوزه‌ي حمل و نقل، اطلاع رساني و جلب همکاري سازمان‌ها و نهادهاي ذي نفع، ايران در يک دهه‌ي آينده مي‌تواند به عنوان يکي از کشورهاي سرآمد و الگو در منطقه در اين زمينه مطرح باشد.

وي با تاکيد بر ضرورت ايجاد زنجيره‌ ارتباطي مناسب بين سامانه‌هاي هوشمند حمل و نقل افزود: با مديريت يکپارچه‌ي جريان اطلاعات توليدي اين سامانه‌ها، تا اندازه‌ي زيادي از ازدحام تحميلي بر شبکه‌هاي موجود حمل ونقل، مسائل و مشکلات مربوط به حمل ونقل از قبيل سطح خدمت پايين، افزايش زمانهاي تلف شده، تصادفات، تخلفات، آلودگي‌هاي زيست محيطي، مصرف منابع انرژي و سوخت کاهش مي‌يابد.

وي، شفاف سازي فرايند حمل و نقل و مصرف سوخت، امکان رهگيري و مديريت حمل و نقل، اخذ الکترونيکي عوارض و قابليت پاسخگويي به کاربران اين حوزه را از جمله قابليتهاي سامانه هاي هوشمند حمل و نقل برشمرد و گفت: متاسفانه هم اکنون در حوزه فعاليتهاي مربوط به حمل و نقل و مصرف سوخت، شاهد عدم شفافيتهاي ناشي از مشکلاتي هستيم که به دليل عدم مديريت و بهره برداري صحيح از فناوري‌هاي نوين ارتباطات هوشمند بوجود مي آيد.

کارشناس خبره مديريت راهبردي حمل و نقل در ادامه با اشاره به مزاياي بهره گيري از اطلاعات سامانه‌ي ارتباطات هوشمند در حمل و نقل بار و مسافر اظهار کرد: بهره گيري شرکتها و صاحبان وسايل نقليه و بار، سازمانها و افرادي که به نوعي مسؤوليت مديريت حمل و نقل را به عهده دارند از اين فناوري و اطلاعاتي که شامل اطلاعات مربوط به مسافر، بار، وسايل نقليه و همچنين نمايش محل حضور مسافر و بار است، تا حد زيادي مي‌تواند تاخيرها و مشکلاتي که در ارائه خدمات بوجود مي‌آيد و باعث بالا رفتن هزينه و کيفيت ارائه خدمات مي‌شود، را کاهش دهد.

وي، بهبود کمي و کيفي ارائه خدمات از طريق خودروهايي مثل آمبولانس، امدادخودرو، آتش نشاني را که بايد در کمترين زمان ممکن در موقعيتهاي اعلامي به آنان حاضر باشند، از ديگر مزاياي استفاده از فناوري ارتباطات خودرويي ذکر کرد.

معاون توسعه حمل ونقل ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت کشور در ادامه با اشاره به دستاوردهاي متخصصان کشورمان در زمينه‌ي طراحي و پياده سازي سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي تصريح کرد: هم اکنون با همت و تلاش متخصصان جهاددانشگاهي صنعتي شريف امکان نصب و پياده سازي سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي و آماده سازي زير ساخت آن در سطح گسترده در کشور وجود دارد. چراکه اين سامانه در نقاطي از کشور نيز با موفقيت پياده سازي شده و در نقاطي که اين کار انجام نشده با هزينه‌اي بسيار کمتر از هزينه‌ي خسارتهاي ناشي از حوادث و تصادفات جاده‌اي که سالانه متحمل مي‌شويم، مي‌توان اين تجهيزات را نصب کرد و براي تجميع اطلاعات فناوري‌هاي هوشمند ارتباطي در جاده‌ها و خودروها نيز شاهد اقدامات خوبي هستيم که در اين واحد از جهاددانشگاهي و در قالب برنامه راهبردي آغاز شده است.

جعفرپور گفت: اگر ما در معماري حمل و نقل هوشمند، فناوري ارتباطات خودرويي را جزو محورهاي اصلي اين حوزه تلقي کنيم که به صورت خودکار و به مرور حوزه زيرساخت را هم به نوعي به ارتباط چالشي با خود کشانده و محوريت خود را بر حوزه‌هاي حمل و نقل هوشمند زيرساختي تحميل کرده است، فکر مي‌کنم بتوانيم ادعاي سرآمدي در اين حوزه را در طي دهه آينده در منطقه داشته باشيم و با فعاليتهايي که انجام شده با مرزهاي دانش فناوري ارتباطات خودرويي فاصله اي نداريم و کسب رتبه اول در منطقه براي ما خيلي دور از دسترس نيست.

وي ادامه داد: دستيابي به اين جايگاه نيازمند همکاري تنگاتنگ بين خودروسازها و مسؤولان عمران و توسعه درون و برون شهرها، ورود و همکاري سازمان ملي استاندارد به عنوان موسسه ناظر و چارچوب گذار و همچنين تلاش بيش از پيش سازمان گسترش و نوسازي صنايع کشور به عنوان کارفرماي طرح سامانه ارتباطات هوشمد خودرويي است.

مدير ارشد حمل ونقل و سوخت افزود: تشکيل مجموعه نظارتي متشکل از ستاد مديريت حمل و نقل سوخت و ورود وزارت کشور و وزارت راه در کنار سازمان ملي استاندارد کشور در اين مجموعه نظارتي مي‌تواند سرعت پياده سازي فناوري‌ها و تجهيزات ارتباطي در حوزه حمل و نقل و خودروها را افزايش داده و مدت زمان بهره گيري از اين فناوري در تجهيز جاده‌ها و خودروها را حتي به 5 سال کاهش دهد و با شمارگاني که در يک سال در توليد خودرو داريم، اگر 20 درصد از خودروهاي توليدي ما با برخورداري از اين فناوري در اختيار مصرف کننده قرار گيرند، به تدريج اين 20 درصد مي‌تواند براي الحاق ساير خودروها که از اين فناوري برخوردار نيستند، ولي بسته‌هاي اين فناوري مي‌تواند روي آنها نصب شود، تحولي جدي ايجاد کرده و براي افزايش ايمني خودرو و سرنشينان، ديگر رانندگان را نيز به استفاده از اين فناوري علاقه‌مند کند.

جعفرپور، با اشاره به تاثير حضور و حمايت شرکتهاي بيمه از پياده سازي فناوري ارتباطات خودرويي و ديگر نهادها و سازمان هاي ذينفع اظهار کرد: تجربيات کشورهاي ديگر در اين زمينه نشان مي‌دهد ورود و سرمايه گذاري اين شرکت‌ها در توسعه استفاده تکنولوژي هوشمند حمل و نقل بسيار موثر بوده است، چرا که با کاهش تلفات و تصادفات جاده‌اي، شرکتهاي بيمه از منتفع‌ترين مجموعه‌ها هستند و بعد از بيمه‌ها از نظر انتفاع، وزارت کشور و سازمان شهرداري‌ها که در حمل و نقل عمومي به لحاظ تعداد ناوگان سهم بيشتري از حمل و نقل برون شهري را دارند، قرار مي‌گيرند و وزارت راه و شهرسازي که بيشترين سهم را در حمل و نقل عمومي دارد و بعد از آن دستگاه‌هايي که خدمات عمومي ارائه مي‌کنند از جمله اورژانس و هلال احمر و پليس و سازمانها و دستگاه‌هايي که خودروهاي ويژه ماموريتهاي اداري دارند، قرار مي‌گيرند.

کارشناس ارشد برنامه ريزي حمل و نقل گفت: برنامه نقشه راه حمل و نقل اگر به اين سمت برود که يک حمل و نقل پاسخگو، ايمن، انعطاف پذير و کارآمد را در دستور کار خودش داشته باشد، فناوري ارتباطات خودرويي يکي از بهترين ابزارها براي اين چهار هدف است و پياده سازي اين فناوري باعث کاهش هزينه هايي خواهد شد که هم اکنون ما در اين چند سازمان و وزارتخانه اي که نام بردم شاهد هستيم.

وي، فرهنگ سازي و آموزش و اطلاع رساني به مردم را از ديگر مولفه‌هاي مهم موفقيت در توسعه بکارگيري فناوري ارتباطات خودرويي در حوزه‌ي حمل و نقل ذکر کرد و افزود: بدون آشنا سازي مردم با کاربردهاي اين فناوري و مزاياي آن، موفقيتي بيشتر از آنچه هم اکنون به آن دست يافته‌ايم، نخواهيم داشت و اين مسؤوليت به عهده‌ي رسانه‌ها است.

جعفرپور، شهر قزوين را به عنوان يک شهر نمونه در استفاده از تجهيزات هوشمند حمل و نقل معرفي کرد و با اشاره به نتايج مثبت استفاده از اين تجهيزات در اين شهر افزود: اگر چه هم اکنون اکثر فعالان حمل و نقل برون شهري به دنبال توسعه خدمات خود هستند و شايد در معرفي ابعاد برون شهري اين تجهيزات ملموس تر از ابعاد درون شهري بتوانيم آن را به مردم معرفي کنيم، ولي در ابعاد درون شهري هم فعاليتهايي براي نمايش مسير بهينه به خودروهاي امداد و عمومي در شهر قزوين در اين زمينه انجام شده که نتايج خيلي خوبي داشته و هم اکنون شهر قزوين يکي از شهرهايي است که در آن قاچاق سوخت کمتر صورت مي گيرد و ناوگان حمل ونقل عمومي دقيقا همان مقداري که مصرف دارند سوخت دريافت تحويل مي‌گيرند و اين شهر کم مصرف ترين شهر کشور از نظر سوخت در ناوگان عمومي است و اين‌ها اتفاقات خوبي است که به مدد به کارگيري فناوري‌هاي نوين در زيرساخت و خودروهاي عمومي شهر قزوين افتاده است و با برررسي‌هايي که صورت گرفته است هم اکنون فضاي خيلي خوبي براي شهرداري‌هاي ديگر شهرها براي مديريت حمل و نقل عمومي وجود دارد.

نخبه حمل ونقل، با اشاره به ضرورت مهيا کردن امکان استفاده عموم مردم از فناوري ارتباطات خودرويي گفت: پيشنهاد من به نهادهايي مثل جهاددانشگاهي صنعتي شريف که در بحث فناوري ارتباطات خودرويي وارد شده‌اند، اين است که روي توجيه اقتصادي آنچه که ارائه مي‌کنند متمرکز شوند و گزينه‌هاي لازم را به تعداد کافي در نظر بگيرند تا بالاخره از بابت امکان استفاده از اين فناوري توسط عموم مردم پاسخگو باشند و اينطور نباشد که صفر و صدي عمل کنند يعني اگر کسي اين فناوري را خواست با تمام اجزاي آن و با قيمت تمام شده از آن برخوردار باشد و آن کسي که به خاطر نداشتن توان مالي، امکان تهيه کل بسته فناوري را ندارد از کل اين فناوري محروم باشد. پيشنهاد اين است که در اين فناوري بسته‌هاي جزء به کل يا کوچک به بزرگ داشته باشيم و امکان ارائه يارانه به آنهايي که کمتر برخوردار هستند، مهيا شود. در اين بخش توجه به تجربه و فرآيندهاي شرکتهاي بيمه در کشورهايي که در اين زمينه موفق بوده‌اند، مي‌تواند مفيد و راهگشا باشد.

وي گفت: براي اينکه در اين حوزه دچار خطا نشويم و عدالت را در حوزه حمل و نقل رعايت کنيم و تساوي و يا برخورداري همه از اين حداقل امکانات را دنبال کرده باشيم، شايد بهتر باشد که از حوزه حمل و نقل عمومي شروع کنيم و خدمات حمل و نقل عمومي در اولويت سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي باشد چرا که تجهيز خودروهاي شخصي و در اولويت قرار دادن آنها قبل از ناوگان عمومي، باعث خواهد شد مردم براي تامين ايمني خود به سمت استفاده از خودروهاي شخصي تمايل بيشتري پيدا کنند و از حمل و نقل عمومي فاصله بگيرند. به اين ترتيب شايد بشود ابتدا حوزه حمل و نقل عمومي کشور تجهيز و آماده خدمت به هموطنانمان شود و در ادامه بخش خصوصي را هم به اين موضوع وارد کرد.

جعفرپور، در نظر گرفتن يارانه براي تجهيز ناوگان عمومي را يکي از عوامل تسريع تجهيز ناوگان اين بخش ذکر کرد و افزود: اگر سياستهايي به عنوان سياستهاي حمايتي يا يارانه‌هايي براي نصب اين سامانه براي ناوگان عمومي در نظر گرفته شود، يعني هر جا بخش خصوصي بخواهد به اين سيستم مجهز شود نسبت به بخش عمومي قيمت نسبتا بيشتري را بپردازد و اين تفاوت قيمت را بشود به عنوان يارانه و تخفيف براي تجهيز حمل و نقل عمومي در نظر گرفت شايد توسعه نصب و بهره برداري از فناوري ارتباطات هوشمند خودرويي را در دو بخش حمل و نقل عمومي و خصوصي همزمان داشته باشيم.

معاون توسعه حمل ونقل ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت کشور در پايان با اشاره به اينکه بحث لجستيک از جمله مباحثي است که در فناوري‌هاي هوشمند حمل و نقل، آنطور که لازم است به آن توجه نشده، افزود: توجه ما در بحث خدمات حمل و نقل عموما متوجه استفاده از خودرو در حوزه درون شهري و برون شهري است ولي در پايانه‌ها و در فرايند جابجايي کالا هم يک بحث جدي به نام لجستيک و پخش داريم که شايد حمل و نقل يک جزء از اين کل باشد. فناوري ارتباطات خودرويي (cvt) مي تواند با بکارگيري دو ابزار حمل و نقل و تراکنش‌ها يا در واقع مديريت امور مالي به يک فرايند بسيار سريعتر و شفاف تر از آنچه که امروز هست، تبديل شود. بنابراين پيشنهاد اين است که متخصصان فعال در حوزه‌ي فناوري(cvt) براي بکار گيري اين فناوري در حوزه لجستيک تلاش داشته باشند که فراگيرتر از بخش حمل و نقل شخصي و عمومي است.


لینک ها
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۷/۵/۲
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است