صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 يک مطالعه موردي کسب و کار براي ارتباطات خودرويي - خلاصه اي از گزارش شرکت سيسکو

 

 

گروه راه­ حل­ هاي کسب و کار اينترنتي سيسکو (IBSG[1]) معتقد است ارتباطات خودرويي بر روي يک بستر شبکه ارتباطاتي يکپارچه مي­ تواند بسياري از هزينه­ هاي فردي و اجتماعي مربوط به ترافيک را تعديل کند و فرصت­ هاي سوددهي جديد براي بسياري از بازيگران در صنعت­ حمل و نقل به وجود آورد.

امروزه سامانه حمل و نقل شخصي پرهزينه و ناکارآمد مي­ باشد و مشکلاتي را به نسبت در سطح دنيا ايجاد نموده است. هرسال در جهان 8 ميليون تصادف اتفاق مي­ افتد و بيش از 1.3 ميليون نفر جان خود را از دست داده و 7 ميليون نفر ديگر مجروح مي­ شوند. بيش از 90 ميليارد ساعت از وقت مردم جهان در ترافيک هدر مي­ رود و معادل 220 ميليون متر مکعب ترکيبات کربني توليد مي­ شود که در مجموع به هزينه­ اي برابر با يک تريليون دلار که 2 درصد از توليد ناخالص داخي کشورها است بالغ مي ­شود.

هزينه­­ هاي مربوط به حمل و نقل شخصي در ايالات متحده به تنهايي 3 تريليون دلار در هر سال است که اين مقدار شامل استفاده از وسايل نقليه عمومي يا تجاري نمي­ شود. نزديک به 40 درصد از رقم، هزينه­ هاي اجتماعي و مربوط به تصادفات، جاده­ ها، احداث پارکينگ­ ها­، مديريت ترافيک و صدمات ناشي از آلودگي هوا است. اين هزينه­ هاي اجتماعي به مثابه يک نوع ماليات پنهان است که به ازاي هر وسيله نقليه حدوداً 7000 دلار در سال برآورد مي­ شود. تلاش­ هاي صورت گرفته براي توليد خودروهاي کم­ مصرف و خودروهاي الکتريکي نتوانسته است بر مشکلات ناشي از ناکارآمدي حمل و نقل شهري غلبه نمايد. در اين ارتباط، موارد زير بسيار قابل توجه هستند:

  • يازده تا سيزده درصد وقت مردم در مناطق شلوغ شهري به هدر مي­ رود.
  • هفت تا دوازده درصد ترافيک شهري توسط مردم به علت جستجو براي پارک کردن وسيله نقليه ايجاد مي­ شود.
  • ده تا هفده درصد سوخت شهري به دليل توقف­ هاي غيرضروري در پشت چراغ ­هاي راهنمايي به هدر مي­ رود.

شکل 1 اقلام هزينه­ سالانه خودروها را در آمريکا براي سال 2010 نشان مي­ دهد. جمع اين هزينه­ ها حدوداًً 19000 دلار به ازاي هر خودرو در سال (12000 دلار هزينه مستقيم و 7000 دلار هزينه غيرمستقيم که به جامعه تحميل مي­ شود) جمعاً بالغ بر 2.9 تريليون دلار مي­ باشد.

 

شکل 1- هزينه­ هاي خودرويي در آمريکا (در سال 2010)

براي حل اين بحران که بسياري از مردم براي رفتن به مکان ­هاي مختلف با جاده ­هايي مواجه هستند که توسط تعداد بسيار زيادي خودرو اشغال شده ­اند، راه حل­ هاي بسياري پيشنهاد شده است.

حمل و نقل عمومي: مي­ تواند آلودگي را کمتر کند و ترافيک جاده­ هاي پرازدحام را کاهش دهد اما تاثير قابل توجهي بر ازدحام شهري در کوتاه مدت نمي­ گذارد. مطالعات نشان مي­ دهد تنها زماني فرايند تغيير ديدگاه به سمت استفاده از حمل­ونقل عمومي رخ مي­ دهد که سفر با وسيله نقليه شخصي غيرممکن باشد.

وسايل نقليه الکتريکي: وسايل نقليه الکتريکي تنها 13 درصد خودروها را تا سال 2030 شامل خواهند شد. دولت­ها مي ­توانند پذيرش وسايل نقليه الکتريکي را با اجباري نمودن آن­ها تسريع کنند اما اين تنها يک راه حل جزئي است. وسايل نقليه الکتريکي مي­ توانند راهکاري براي حل مسائل آلودگي هوا و انرژي باشند، اما به افزايش توان عبور و مرور در جاده ­هاي پرازدحام کمک شاياني نمي­ کنند.

مفاهيم حمل و نقل نوين: مي­ توان تصور نمود که وسايل نقليه الکتريکي کوچک دونفره براي سفرهاي طولاني مدت به اتوبوس­ ها متصل شده و سپس در انتهاي مسير از آنها جدا شوند. هرچند ميزان تاثير  راهکارهايي از اين نوع که سه تا پنج سال ديگر در بازار ظهور مي­ کنند، قابل تامل است.

ارتباطات خودرويي: گروه IBSG سيسکو معتقد است که يک شبکه اطلاعات خودرويي يکپارچه مي ­تواند راه­ حلي را پيشنهاد دهد که موانع حمل و نقل را کاهش داده و مفاهيم جديد را ارائه دهد. ارتباطات خودرويي مي ­توانند بهترين مسير را از براساس اطلاعات ترافيکي بلادرنگ و با آگاهي از شرايط آب و هوايي جاده­ ها شناسايي کنند، به افراد در رانندگي آسانتر کمک کرده و از تصادفات جلوگيري نمايند. حتي مي­ توانند سلامتي راننده را پايش کنند و داده ­هاي حياتي را به اولين پاسخگو بعد از تصادف انتقال دهند. ارتباطات خودرويي داراي قابليت ارائه خدمات بهتر به مشتري، کاهش هزينه­ هاي بيمه، سهولت در کنترل ترافيک و ايجاد مدل­ هاي جديد کسب و کار و سودآوري براي بازيگران مختلف در صنعت حمل­ ونقل هستند.

گروه IBSG سيسکو تخمين مي­ زند که با استفاده از تجهيزات درون­ خودرويي چند منظوره براي ارتباطات، به جاي افزاره­ هاي جدا براي مکان­ يابي، راديوي ماهواره ­اي، برنامه­ هاي مختلف مبتني بر ارتباطات راه دور (تلماتيک[2]) ، ذينفعان مي­ توانند 25 درصد در هزينه­ هاي نرم افزاري و سخت افزاري صرفه جويي کنند. آنها مي­ توانند 40 درصد ديگر در هر سال در هزينه­ هاي اجرايي با استفاده از بستر خدمات يکپارچه صرفه جويي کنند.

با استناد به صرفه ­جويي­ هاي حاصل از بکارگيري سامانه ­هاي ارتباطات خودرويي، سامانه ­هاي حمل و نقل، مجموعه­ توانايي­ هايي را به ارمغان مي­ آورند که مي ­تواند سود ساليانه 1400 دلار به ازاي هر وسيله نقليه مسافري مرتبط ايجاد کند. اين تقريب­ ها مربوط به وسايل نقليه عمومي و تجاري نيست زيرا هزينه خريد و به­ کارگيري آنها بيشتر است. در شکل 2 سود استفاده از فناوري ارتباطات خودرويي به ازاي هر خودرو نشان داده شده است.

شکل 2- سود فناوري ارتباطات خودرويي در هرسال به ازاي هر خودرو

همچنين در شکل 3 بازيگران مختلف در ارتباطات خودرويي و ميزان سودي که هريک به ازاي هر وسيله نقليه بدست مي­ آورند، نشان داده شده است.

شکل 3- سهم بازيگران مختلف در صنعت حمل و نقل از سود بکارگيري فناوري ارتباطات خودرويي

امروزه ارزش سامانه حمل و نقل شخصي تحت تأثير نسل جديدي از رانندگان قرار گرفته است که به رسانه­ هاي عمومي و فناوري­ اي بيش از يک خودرو توجه دارند. در نتيجه فروش اين سامانه ديگر کافي نيست و مردم تجربه­ اي را نياز دارند که آنها را به هرچيزي که برايشان اهميت دارد مانند دوستان، موسيقي، برنامه­ هاي زمان­بندي شده، نقشه و ... متصل کند. فناوري ارتباطات خودرويي مي ­تواند اين نقش را به خوبي ايفا کند. خودروهاي آتي توانمندي­ هاي رانندگان را افزايش داده و تجربه سفر را ايمن­تر و راحت­تر مي ­سازند. با وجود ارتباطات خودرويي، خودروها ديدار از دوستان در مسافت­ هاي نزديک، رفتن به رستوران­ هاي مجاور و ... را به منظور بهره­ گيري بهتر از زمان، هنگامي که ازدحام و ترافيک پيش­ِرو غيرقابل پيشگيري است، به رانندگان پيشنهاد مي­ کنند. تنها کافي نيست که خودروها به اينترنت متصل شوند، بلکه براي بهره­ گيري از مزاياي کامل ارتباطات خودرويي نياز به زنجيره ارزش گسترده تري مي­ باشد که در شکل 4 نشان داده شده است.

 

 

 

 

شکل 4- زنجيره ارزش ارتباطات خودرويي، از ساخت خودرو تا فروش خدمات حين سفر

 

دراثر بکارگيري فناوري ارتباطات خودرويي، امکان ارائه خدمات ارزش افزوده ايجاد خواهد شد که در اينجا به معرفي اجمالي برخي از آنها مي­ پردازيم:

  • ارتباطات خودرويي: با وجود ارتباطات خودرويي، خودروسازان قادر خواهند بود خدمات مربوط به مشتري، نگهداري و خدمات پايش سلامت خودرو از راه دور را ارائه دهند.
  • بستر خدمات بنگاه به بنگاه يا بنگاه به دولت[3]: اين بستر مي­ تواند داده، خدمات مديريت ارتباط با مشتري و خدمات پرداختي را به شخصي که نياز به اين خدمات دارد ارائه کند.
  • خدمات مبتني بر موقعيت و مکان­يابي نسل سوم: تجهيزات مبتني بر ارتباطات خودرويي مي­ توانند راهنماي عبور و مرور بلادرنگ و پشتيباني از خودرو را از طريق واسط خدمات يکپارچه ارائه نمايند.
  • امنيت و ايمني: از طريق بکارگيري فناوري ارتباطات خودرويي، پايش سرعت و  زمان رانندگي به منظور افزايش ايمني براي رانندگان کم تجربه امکان پذير خواهد بود. همچنين پياده­ سازي خدمات V2V و V2I در سامانه­ هاي پيشرفته دستيار راننده، به گفته اداره ايمني عبور و مرور بزرگراه­ هاي آمريکا، منجر به جلوگيري از 80 درصد از تصادفات گزارش شده مي­ شود.

گروه IBSG سيسکو به منظور ايجاد تحول در حمل و نقل جهاني، نياز به ساخت سامانه­ هاي حمل و نقل عمومي و شخصي بر روي يک بستر ارتباطاتي يکپارچه دارد که آرايه­ اي از اطلاعات شبکه شده را به ارمغان آورد. اين رويکرد از قابليتي برخوردار مي ­باشد که فراتر از آنچه قابل تصور است مي­ تواند جريان ترافيک را بر روي جاده ­ها بهينه کند. اين بستر همچنين مي­ تواند براي جلوگيري از ازدحام داده­ ها در شبکه­ هاي ارتباطي به­ کار ­رود و ما را يک قدم  به شناخت وعده­ هاي محاسبات فراگير و خدمات اينترنتي مبتني بر موقعيت نزديک­تر ­کند. به لحاظ فرايندي، اين رويکرد متأثر از زنجيره ارزش کاربرد فناوري ارتباطات خودرويي در حمل­ ونقل مي­تواند به الگوهاي کسب و کار جديد در اين حوزه منجر ­شود.

حتي اگر در اتصال بخشي از وسايل نقليه موفق شويم، ارزشي که مي­ توانيم براي بسياري از ذينفعان در آمريکا و در سراسر دنيا به ارمغان آوريم شگرف خواهد بود. به طوري که در شکل 5 نشان داده شده است، تجهيز يک سوم همه خودروها به فناوري ارتباطات خودرويي، به تحصيل بيش از 100 ميليارد دلار ارزش در آمريکا و 345 ميليارد دلار ارزش در سطح جهاني مي انجامد.

 

شکل 5- مزاياي ارتباطات خودرويي بسته به ضريب نفوذ فناوري در هر سال ( بر حسب ميليارد دلار)

همچنين دولت­ها، خودوسازان، شرکت­هاي بيمه و ارائه دهندگان خدمات همگي نقشي اساسي در تبديل چشم انداز ارتباطات خودرويي به واقعيت ايفا مي­کنند:

  • دولت­ها با ايجاد 810 دلار  ارزش از 1400 دلار به ازاي هر وسيله نقليه در هر سال که با کاهش هزينه تصادفات و ازدحام جاده­اي محقق مي­ شود نقش اساسي دارند. همچنين ايجاد راه ­حل­هاي مبتکرانه مانند ايجاد شراکت دولتي-خصوصي براي زيرساخت عبور و مرور حياتي مي­تواند 590 دلار ديگر به ازاي هر وسيله نقليه در سال ارزش ايجاد کند و 400000 شغل جديد ايجاد نمايد.
  • خودروسازاني که در ارتباطات خودرويي سرمايه­ گذاري مي­ کنند 210 دلار حاشيه سود به خدمات ارزش افزوده به ازاي هر خودرو در سال مي­ افزايند.
  • شرکت­هاي بيمه که استراتژي خود را با شرکايي که در ارتباطات خودرويي فعاليت مي­کنند همسو کرده­ اند، 30 ميليارد دلار  که معادل 380 دلار به ازاي هر وسيله نقليه در سال است ارزش ايجاد مي­ نمايند.
  • ارائه دهندگان خدمات، اين ظرفيت را دارند که 50 ميليارد دلار از سهم بازار برداشت کنند و اين امر  با ايجاد ارتباطات بين حدود 300 ميليون خودرو در سطح جهان محقق مي­شود.

 

 

منبع‌:‌

[1] A business case for connecting vehicles, Executive summary, Andreas mai,Dirk Schlesinger,April 2011, Cisco systems.

 

[1] B2B or B2G service platform

[2]Telematics

[3] -Internet Business Solutions Group

 

 

 

 

 

 

 ضمایم
 
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۷/۵/۲
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است