صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 مروري بر موفقيت‌ها و دستاوردهاي ITS اروپا در سال 2012

 

mixing ibuprofen and weed

mixing adderall and weed go

در ماه ژوئن 2012 کنسرسيوم euroFOT آخرين رويداد سال خود را با ارائه نتايج تحقيقات 4 ساله بر روي تأثيرات سيستم‌هاي کمک‌راننده در اروپا برگزار کرد. پروژه 22 ميليون يورويي euroFOT (آزمون ميداني عملياتي اروپا) از ژوئن 2008 آغاز به کارکرده و دربرگيرنده 28 سازمان شامل سازندگان و متصديان خودرويي، مؤسسات تحقيقاتي و ساير ذينفعان اروپايي است. اين تحقيقات، نگاهي بر فناوري‌هاي کمک‌راننده موجود در اتومبيل‌ها و کاميون‌ها و توان بالقوه آن‌ها براي ارتقاي ايمني و کاهش تأثيرات زيست‌محيطي در جاده‌هاي اروپا داشته است. پروژه euroFOT ارتباط بين اين سيستم‌ها را در بهبود عملکرد رانندگان، بهينه‌سازي مصرف سوخت، ايمني ترافيکي و صرفه‌جويي در هزينه‌هاي کلي آشکار ساخته است.

در ماه سپتامبر، پروژه FREILOT با ارزيابي مزاياي شهري 5 راه‌حل حمل‌ونقلي ITS به پايان رسيد. اين پروژه يک موفقيت چشمگير به شمار رفته و توانسته است براي تجاري‌سازي اولين «واحد کنار جاده‌اي مشارکتي» در اروپا جلب مشارکت قابل‌توجهي را به‌دست آورد. هم‌چنين FREILOT سيستم‌هاي کنترل‌ چهارراهي کارآمد از نظر انرژي، سيستم‌‌هاي کنترل‌ تطبيق‌پذير شتاب و سرعت و سيستم‌هاي بلادرنگ بارگذاري/ارسال اطلاعات رزرو محل پارک و پشتيبان محيط‌زيست را در محدوده پايلوت چهار شهر اروپايي ارزيابي کرده است.

اولين اجلاس بين‌المللي HeERO در زمينه‌ي تماس اضطراري (eCall) در ماه نوامبر در کشور کرواسي برگزار شد و به ارائه نتايج مياني پروژه HeERO (پايلوت هماهنگ اروپايي تماس اضطراري [1] ) پرداخت. سيستم eCall پيشرفتي با مشخصات فوق‌العاده بالا محسوب مي‌شود تا جايي که از سال 2015 براي تمام خودروهاي جديدي که در اتحاديه اروپا فروخته مي‌شود، اجباري خواهد بود و اجلاس کرواسي به شرکت‌کنندگان اين امکان را داد تا به تمرکز بر روي دستاوردهاي پروژه‌هاي آزمايشي با قابليت همکاري مشترک در 9 کشور (کرواسي، جمهوري چک، فنلاند، آلمان، يونان، ايتاليا، هلند، روماني و سوئد) بپردازند. به علاوه تعدادي توصيه‌نامه براي پياده‌سازي eCall در سطح اروپا ارائه شد و پروژه تا حدي موفقيت‌آميز بود که قرار شد 6 کشور ديگر (بلژيک، بلغارستان، دانمارک، لوکزامبورگ، اسپانيا و ترکيه) نيز از ژانويه 2013 به پايلوت آن بپيوندند.

 در ماه نوامبر نيز، پروژه پشتيباني iCar با 4 سال کار درخشان در زمينه پشتيباني از برنامه کميسيون اقدامات  iMobility اتحاديه اروپا پايان يافت که يکي از ستون‌هاي برنامه خودروهاي هوشمند بود. پروژه در سال پاياني خود، برگزار‌کننده دومين مراسم جوايز iMobility بود که توسط معاون رئيس اتحاديه اروپا اهدا شد. به‌علاوه اين پروژه، نگاهي کلي بر 10 گروه کاري در زمينه ITS Forum داشت وForum  iMobility را در کنگره ITS وين به جهان ارائه کرد. بين سال‌هاي 2008 و 2012 اين پروژه مشارکت خوبي در زمينه توسعه ايمني و فناوري‌هاي حمل‌ونقل هوشمند، ايمن و پاک مبتني بر ICT داشته است و اين کار در سال 2013 نيز با پروژه جديد پشتيباني iMobility  ادامه خواهد يافت.

پروژه بين‌المللي VIAJEO که بر مديريت تحرک‌پذيري شهري متمرکز بود نيز با برگزاري اجلاسي در هر يک از سايت‌هاي آزمايشي‌اش (آتن، سائوپائولو، بيجينگ و شانگهاي) با موفقيت به‌پايان رسيد.Ertico و ETSI نيز دو «آزمون سازگاري» را که هرکدام به طول يک هفته بود با مشارکت يکديگر سازمان‌دهي کردند که هريک در آزمايش موفقيت‌آميز و معتبر سازي سيستم مرجع DRIVE C2X براي سيستم‌هاي مشارکتي سهيم بودند (استانداردهاي ETSI G5).

با اين وجود، اين پروژه‌ها در واقع تنها آغاز راه است، چرا که پروژه‌هاي زياد ديگري در راه هستند و مشارکت با ERTICO توسط 9 شريک جديد در طول سال آينده ادامه خواهد يافت و در نهايت از آنجا که هيچ مروري از سال 2012 بدون در نظر گرفتن نوزدهمين کنگره جهاني ITS در وين کامل نخواهد بود، مروري بر کنگره وين خواهيم داشت.

مروري بر کنگره وين در سال 2012

کنگره وين رويداد برجسته‌اي بود که به اثبات اين مدعا پرداخت که تمامي مردم در سرتاسر جهان به‌طور کامل به موضوع ITS متعهد هستند. اين کنگره با حضور 10000 شرکت‌کننده از 91 کشور دنيا رکورد جديدي در تعداد شرکت‌کنندگان ايجاد کرد. به‌علاوه بيش از 3000 نماينده و 195 روزنامه‌نگار در اين رويداد شرکت کردند (و به اين امر کمک کردند که ITS، به موضوعي واقعي در زندگي روزمره مردم بدل شود).

از 23 نمايش فني که در طول هفته صورت گرفت، 8 نمايش در ترافيک واقعي وين صورت گرفت و اين کنگره در واقع اولين کنگره در اين زمينه بود که در آن ميزگردي با حضور رؤساي عالي شرکت‌کننده شامل معاون رئيس اتحاديه اروپا، Siim Kallas، رئيس بخش حمل‌ونقل اروپا Efthymios Flourentzos و وزير حمل‌ونقل آلمان برگزار شد.

ERTICO تمامي دلايل براي اين باور را دارا است که مي‌تواند بر اين موفقيت‌ها در سال 2013 نيز تکيه کرده و به‌طور نزديک با شرکايش در ايرلند و ژاپن براي حصول اطمينان از ارائه کنگره‌هاي اروپايي و جهاني همکاري کند. در فوريه 2013 تعدادي از پروژه‌هاي جديد ERTICO ارائه خواهند شد و سال جديد پيش رو ترسيم مي‌شود.

نگاهي بر روند توسعه جاري سيستم‌هاي مشارکتي در ايالات‌متحده امريکا

مطالعات انجام شده در سال 2009 نشان مي‌دهند که ازدحام ترافيکي در امريکا در طول 10 سال گذشته به ميزان 63% افزايش يافته است که براي اين کشور رقمي بالغ بر 87/2 ميليارد دلار هزينه داشته است. با وجود کاهش حجم ترافيک، تخمين‌ها نشان مي‌دهد که بيشتر از 11 ميليون مترمکعب سوخت و 4/2 ميليون ساعت از زمان شهروندان آمريکايي به‌طور ساليانه در ترافيک تلف مي‌شود که معادل يک هفته کاري کامل براي هر مسافر است. به علاوه ايالات‌متحده جز 10 کشور اول سازنده خودرو با رقمي در حدود 8,653,560 ميليون قطعه (شامل 2,966,133 اتومبيل) در سال 2011 مي‌باشد که نسبت به سال گذشته 11/5 درصد افزايش داشته است. همچنين جنرال موتورز با رقمي بالغ بر 340،9،146 قطعه (465،6،867 اتومبيل) در سال 2011 درجايگاه بزرگترين توليد‌کننده قطعات خودرو قرار گرفته است.

بنابراين ايمني خودرويي نيز يک نگراني مهم در امريکا محسوب مي‌شود: در سال 2010، تعداد 32855 نفر در تصادفات خودرويي جان خود را از دست داده‌اند که تقريباً 3 درصد نسبت به سال گذشته در اين کشور کاهش داشته است. اين ميزان بر حسب سرانه جمعيت از بالاترين ارقام در سطح جهان محسوب مي‌شود. به علاوه، با داشتن 309 ميليون نفر جمعيت و 841 خودرو به ازاي هر 1000 نفر و مصرف 690،000، 18 بشکه نفت به‌طور روزانه، امريکا همچنان جايگاه خود را به‌عنوان دومين کشور آلوده‌کننده محيط‌زيست در دنيا حفظ کرده، اين کشور تا سال 2007 در صدر بود اما از سال ‌2007 چين در اين زمينه سبقت گرفت.

بنابراين جاي تعجبي وجود ندارد که دپارتمان حمل‌ونقل امريکا در جستجوي راه‌هاي بهتري براي ارتقاي ايمني، تحرک‌پذيري و کاهش تأثيرات محيط‌زيست باشد. اين دپارتمان برنامه تحقيقاتي راهبردي خود را در زمينه سيستم‌هاي هوشمند حمل‌ونقل براي سال‌هاي 2010 تا 2014 منتشر کرده است. در اين برنامه بري هر سال 100 ميليون دلار بودجه پيش‌بيني شده است که شامل موضوعات تحقيقاتي مانند ارتباطات خودرو با خودرو (V2V) و خودرو با تجهيزات کنار جاده‌اي (V2I) به منظور ايمني، دريافت و مديريت داده‌ها به‌صورت بلادرنگ و کاربردهايي براي محيط‌زيست در طي برنامه AERIS مي‌باشد.(کاربردهايي براي محيط‌زيست: سنتز بلادرنگ اطلاعات)

برنامه تحقيقاتي AERIS با سرمايه‌گذاري بالغ بر 1/93 ميليون دلار بر روي توليد و دستيابي داده‌هاي بلادرنگ حمل‌ونقل مرتبط با محيط‌زيست کار مي‌کند و از آن‌ها براي پشتيباني کاربران و اپراتورها در جهت انتخاب‌هاي حمل‌ونقلي سبزتر استفاده مي‌کنند. برنامه‌ AERIS به‌طور نزديکي به همکاري با فعاليت‌هاي تحقيقاتي V2V و V2I مي‌پردازد تا مشخص کند چگونه داده‌هاي ارتباطات خودرويي و کاربردها در کاهش تصاعدات کربني مي‌توانند سهيم باشند.

به نظر مي‌رسد که اولويت‌هاي US DOT به خوبي با اولويت‌هاي اتحاديه اروپا هم‌تراز مي‌باشد و به همين دليل در سال 2009 اتحاديه اروپا و US DOT يک توافقنامه همکاري را «به منظور گسترش برنامه‌هاي تحقيقاتي مشارکتي به خصوص با تکيه بر سيستم‌هاي خودرويي مشارکتي» با يکديگر امضا کردند که با اظهارنامه مشترکي با قصد تحقيقات مشترک بر روي سيستم‌هاي مشارکتي ادامه يافته و تحت عنوان «استقرار بين‌المللي سيستم‌هاي حمل‌ونقل هوشمند مشارکتي» انتشار يافت. هدفي که پشت امضاي اين سند وجود دارد، هماهنگ‌سازي استانداردها و داده‌ها به منظور داشتن يک مبادله روان اطلاعات مي‌باشد.

در اين مورد مي‌توان به نکته بسيار مهمي در گفته‌هاي Paul Kompfner رئيس بخش Ertico اشاره کرد که:«درصورتي‌که استانداردهاي دو منطقه امريکا و اروپا متناقض يا داراي افزونگي باشد، به مشکل برخواهيم خورد.»

در حال حاضر تفاوت‌هاي مهمي در بين اين دو منطقه وجود دارد. به‌عنوان‌مثال يکي از اين تفاوت‌هاي عمده در تخصيص و استفاده از طيف‌هاي راديويي است. به‌همين دليل، يکي از گروه‌هاي کاري ايجاد شده توسط اين توافقنامه مشترک، هدفش به‌طور خاص، هماهنگ‌سازي مجموعه‌هاي کليدي پيام براي ITS مشارکتي بين امريکا و اروپا مي‌باشد. در همين راستا پيام آگاهي‌دهنده مشارکتي (CAM) توسط ETSI اروپا و پيام ايمني اوليه (BSM) توسط امريکا توسعه يافت. نتيجه اين همکاري در اواخر اکتبر 2012 در کنگره جهاني ITS در وين به نمايش گذاشته شد که در آن دو خودرو از يک پيام ايمني هماهنگ شده اصلي براي مبادله پيام‌هاي ايمني استفاده کردند. ازنظر آقاي Kompfner اين هماهنگ‌سازي به سود سازندگان خودرو خواهد بود چراکه آن‌ها مي‌توانند براي يک نوع محصول خود بازارهاي متفاوتي داشته باشند. به‌علاوه رانندگان و مسافرين نيز از مزاياي دسترسي سراسري کاربردهاي ITS مشارکتي که براي تمامي کاربران جهان به يک شکل کار مي‌کنند، سود مي‌برند.

به‌علاوه هماهنگ‌سازي منجر به ارتقاي ايمني و توسعه پايدار از نظر مصرف منابع طبيعي مي‌باشد. با وجود 30000 نفري که در سال 2010 در حوادث رانندگي جان خود را از دست داده‌اند، ايالت متحده در حال همکاري با اروپا مي‌باشد تا بتواند کاربردهاي ايمني مانند جلوگيري از تصادف و هشدارهاي عدم توجه به چراغ راهنمايي را يکسان‌سازي کند. مرکز مديريت تحقيقات و نوآوري (USDOT RITA) تمرکز تحقيقات جاري خود را بر کاربردهاي V2V و V2I قرار داده‌ است.

سيستم‌هاي V2V مي‌توانند تهديدات و خطرات بالقوه را – با آگاهي 360 درجه‌اي از موقعيت خودروهاي ديگر- احساس کرده، ميزان خطر يک تصادف را محاسبه کرده، به‌موقع به راننده هشدار داده و عمليات پيشگيرانه را براي جلوگيري يا کاهش اثر تصادف انجام دهند. همچنين کاربردهايي که بر روي سناريوهاي بحراني تصادف متمرکز هستند مانند هشدار چراغ ترمز فوري، هشدار نقطه کور، هشدار تغيير خط رانندگي و هشدار وقوع تصادف در جلوتر، در حال حاضر توسعه‌يافته و به نمايش گذاشته‌شده‌اند.

به‌طور مشابه، استقرار ارتباطات V2I نيز بر روي حداقلي از زيرساخت مي‌تواند تأمين‌کننده ميزان حداکثري از مزاياي ايمني و تحرک‌‌پذيري بوده و امکان کاهش خطرهايي را که در ارتباطات V2V به‌تنهايي قابل‌پيشگيري نيستند، به 12% برساند. به همين دليل ارتباطات V2I براي ايمني، فناوري کليدي در برنامه ارتباطات خودرويي DOT مي‌باشد.

کاربردهاي معمول ايمني که قابل استقرار مي‌باشند، مرتبط با ايمني تقاطع‌ها و مديريت سرعت مي‌باشند که عبارت‌اند از: هشدار عبور از چراغ‌قرمز، هشدار سرعت در پيچ، هشدار کاهش سرعت به راننده درصورتي‌که با سرعت زيادي به يک پيچ نزديک مي‌شود. به‌علاوه، ارتباطات V2I مي‌توانند به‌طور شاخصي تحرک‌پذيري را ارتقا بخشيده و با کاهش تأخيرات و ازدحام‌ها و کمک به رانندگان خودروهاي بازرگاني (خودروهاي حمل محصولات بازرگاني و ون‌ها) براي شناسايي مناطق پارک امن، تأثيرات بر روي محيط‌زيست را کاهش دهند.

همکاري EU-US نيز متضمن يک نيروي کار مشترک اروپايي، آمريکايي مي‌باشد. يکي از اين گروه‌هاي کاري در حال حاضر به‌طور فشرده‌اي بر روي هماهنگ‌سازي داده‌هاي بي‌سيم و واسط‌هاي ارتباطي کار مي‌کنند. نتيجه اين همکاري مي‌بايست باعث کاهش هزينه‌ها براي توسعه سيستم‌هاي ايمني مشارکتي و تسريع در استقرار آن‌ها با قادرسازي استفاده از سخت‌افزارها و‌firmware هاي خودروهاي رايج در هردو منطقه باشد. براي پشتيباني از قسمت اروپايي اين کار مشترک، پروژه COMeSaftey2 ‌‌در امر هماهنگ‌سازي استانداردها با تعريف معماري و توانمندسازي استقرار ITS مشارکتي، در اين امر همکاري مي‌کند. COMeSaftey2 همچنين کمک مي‌کند تا در يک ‌ نظرآزمايي مشترک، ابزارها و متدولوژي باهم مبادله شوند تا بتوانند خصوصيات مشترکي را براي مجموعه‌اي از کاربردهاي مشترک به وجود آورند.

درصورتي‌که تأکيد بيشتر ايالات‌متحده بر روي کاربردهاي ايمني باشد، اتحاديه اروپا سرمايه‌گذاري قويي‌تري بر روي ‌توسعه ‌پايدار خواهد داشت.

پروژه‌ها و فعاليت‌هاي اروپايي در حال کار بر روي مشارکت بين‌المللي ITS

  • هماهنگ‌سازي استانداردهاي V2V وV2I : COMeSaftey2
  • کاربردهاي ايمني V2V و V2I: Drive C2X و Compass4D
  • کاربردهاي کارايي انرژي V2V و V2I: eCOMove
  • ITS به منظور کارايي انرژي:ECOSTAND
  • اطلاعات ترافيکي بلادرنگ:  TISA

به‌منظور ارتقاي همکاري بين‌المللي بر روي توسعه پايدار، پروژه‌‌ ECOSTAND فعاليت‌هاي انجام شده در اتحاديه اروپا، ژاپن و ايالات‌متحده را به يکديگر مرتبط مي‌کند تا بتوانند متدولوژي ارزيابي مشترکي براي تعيين تأثير ITS بر روي کارايي انرژي و تصاعدات دي‌اکسيد کربن داشته باشند. در ژانويه سال جاري ECOSTAND، يک اجلاس آنلاين را با طرح اين سؤال برگزار کرد: آيا نياز است که ما همچنان در مورد تصاعدات گازي نگران باشيم؟

از ديدگاه Marica Pincus، مدير برنامه AERIS، محيط‌زيست يک قسمت مهم از ارتباطات خودرويي در امريکا مي‌باشد، چراکه بخش حمل‌ونقل 28% ايجاد GHG (گازهاي گلخانه‌اي) و 70% مصرف بنزين در امريکا را به خود اختصاص داده است. همچنين خودروهاي سبک و کاميون‌هاي سنگين به ترتيب با 58% و 19% مصرف سرانه، بزرگ‌ترين مصرف‌کنندگان سوخت مي‌باشند.

تحقيقات AERIS نگاهي بر اين موضوع دارد که چه نوع داده‌هايي از خودروها با کاربردهاي محيط‌زيست مرتبط است و چه کاربردها و يا راهبردهاي چند مدلي در حال حاضر يا به‌طور بالقوه موجود است و درنهايت مزاياي مورد انتظار آن‌ها چيست. آخرين و درواقع يکي از مهم‌ترين موارد در اين زمينه اين است که برنامه AERIS در حال تحقيق بر روي اين موضوع است که آيا نيازي براي يک «پيام اوليه محيط‌زيستي» مشابه با مجموعه پيام‌هاي ايمني (BSM-CAM) وجود دارد يا خير و چگونه، با چه ترتيب زماني و توسط چه عامل‌هايي براي يک کاربرد ‌توسعه پايدار، اين داده‌ها بايد انتشار يابد تا مؤثر واقع شوند.

سيستم‌هاي مشارکتي در طول سال‌هاي گذشته قوي‌تر و بانفوذتر شده‌اند، ولي بعدازاين چه روندي را خواهند داشت؟ به گفته آقاي Kompfner مرحله بعدي، مرحله تمرکز بر روي استقرار اين سيستم‌ها خواهد بود: «تعدادي از کاربردها و فناوري‌ها در حال حاضر موجود هستند، به‌طور مثال پروژه اروپايي FREILOT يک نمونه پايلوت استقرار يافته از سيستم‌هاي اولويت چراغ‌راهنمايي به‌صورت مشارکتي براي خودروهاي سنگين مي‌باشد که براي کاهش آلودگي به کار مي‌روند.»

به گفته وي، کشور ژاپن به دليل برنامه "ITS Spot" در اين کشور، کاملاً در اين زمينه پيشرفت کرده است. در اين طرح 1600 واحد کنار جاده‌اي ITS در اتوبان‌هاي سراسر اين کشور نصب‌شده است تا مناطقي با احتمال خطر بالا را پوشش دهند. اين نقاط با سيستم‌هاي هدايت (navigation) خودروها در مورد ازدحام ترافيکي يا هشدارهايي در مورد خودروهاي تصادف کرده در پيچ‌هاي کور جاده، تبادل اطلاعات کرده تا راننده را قبل از رسيدن به اين نقاط آگاه ساخته و تصادفات را کاهش دهند. يک نمونه عالي از دستاوردهاي اين برنامه کاهش چشمگير 60% تصادفات در پيچ Sangubashi در توکيو مي‌باشد.

کشور امريکا در حال حاضر يک طرح پايلوت پيش-استقرار اين سرويس را در تقاطع‌ها اجرا مي‌کند. در اوت 2012،DOT اولين آزمايش فناوري ارتباطات خودرويي را در محيط واقعي در Ann Arbor ميشيگان اعلام کرد. در آزمايش از 3000 خودرو، کاميون و اتوبوس مجهز به تجهيزات ارتباطات بي‌سيم که با يکديگر و با زيرساخت ارتباط برقرار مي‌کنند، استفاده مي‌شود. مؤسسه تحقيقاتي حمل‌ونقل دانشگاه ميشيگان (UMTRI) خودروهايي را که روزانه در خيابان‌ها و اتوبان‌ها عبور و مرور مي‌کنند را به دستگاه‌هايي مجهز کرده است که امکان ارسال، دريافت و ترجمه داده‌هايي مانند هشدار به ساير خودروها در خصوص تهديدات و خطرات را دارند. امسال در ماه مي، UMTRI اولين نشست سراسري ساليانه «ارتباطات خودرويي و زير ساخت» را سازماندهي مي‌کند. اين هم‌نشست نگاهي بر پيشرفت‌هاي صورت گرفته در زمينه ارتباطات بين کاربران جاده‌هاي و تجهيزات کنار جاده (V2I) خواهد داشت. تمامي وجوه حمل‌ونقل از قبيل اتومبيل‌ها، خودروهاي باري، موتورسيکلت‌ها و يا کاربران جاده‌اي آسيب‌پذير مانند عابران پياده و دوچرخه‌سوارها و به‌علاوه جنبه‌هاي اتصالي حمل‌ونقل مانند ريل‌هاي جاده‌اي، در اين نشست مطرح خواهند شد.

چيزي که پيش‌ازاين براي يک مهندس به‌عنوان يک رؤيا بود، کم‌کم در حال تحقق در دنياي واقعي است و پايلوت ايمني در Ann Arbor، به ارائه بزرگ‌ترين نمايش تحرک‌پذيري ارتباطات خودرويي در آينده خواهد پرداخت.

(منتشرشده در مجله الکترونيکي Ertico -ژانويه 2013)



Harmonised eCall European Pilot [1]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(منبع :   Ertico Magazine)       

لینک ها
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۷/۵/۲
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است