صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 آثار استفاده از فناوري ارتباطات خودرويي در کاهش تصادفات خودرويي در معابر شهري و جاده هاي کشور

 

افزايش ايمني جاده­‌ها نيازمند راهکارهايي براي کاهش پايدار تصادفات خودرويي مي­‌باشد. به اين منظور با مشارکت ميان شرکت­هاي خودروسازي و دولت­هاي پيشرفته در حوزه حمل‌­ونقل هوشمند، توافقات نهايي براي استفاده از فناوري نوين ارتباطات برد کوتاه اختصاصي (DSRC) در باند فرکانسي 5.9 گيگاهرتز در ترکيب با فناوري ارتباطات سلولي به عمل آمده است تا امکان اجراي کاربردهاي ايمني در قالب سامانه­‌هاي ايمني فعال بر روي خودروها فراهم گردد. فناوري DSRC با قابليت تأخير بسيار پائين در برقراري ارتباط بين خودروها در حد 0.2 ميلي ثانيه مي‌تواند پيام­هايي هشداردهنده لازم را به­‌موقع در اختيار رانندگان قرار دهد تا با اقدامات پيشگيرانه از وقوع تصادقات مرگبار جلوگيريي کنند.

کاربردهاي ايمني اين فناوري در دوبخش V2I (بر اساس ارتباطات خودرو با تجهيزات زيرساختي در کنار مسير) و V2V (با استفاده از ارتباطات بين خودروها) مي­توانند درصد بسيار بالايي از تصادفات خودرويي را کاهش دهند. باا توجه به عوامل تصادفات جاده­اي در کشور، پياده­‌سازي اين کاربردها نويد دهنده آينده­اي بدون تلفات ناشي از تصادفاتت خودرويي خواهد بود.

خوشبختانه دانش فني توسعه کاربردهاي اين فناوري و همچنين ايجاد توانمندي­‌هاي لازم براي طراحي و ساخت تجهيزات سخت‌­افزاري مورد نياز آن از طريق اجراي پروژه ملي «طراحي و پياده­‌سازي سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي» با حمايت سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران توسط جهاد دانشگاهي صنعتي شريف بدست آمده است و نمونه­‌هايي از اين کاربردها در چند محدوده­ عملياتي شهري و جاده­‌اي در کشور به صورت کاملاً مؤفق اجرا شده­‌اند. با اجراي اين پروژه، نام جمهوري اسلامي ايران در کنار کشورهاي پيشرفته فعال در حوزه آزمون و بکارگيري اين فناوري در سايت http://wiki.fot-net.eu درج شده است که نشان دهنده اهتمام کشور در نزد جهانيان براي بهبود ايمني راه­ها و کاهشش  تصادفات خودرويي مي‌­باشد.

اهم کاربردهاي اين فناوري در بخش ايمني به شرح زير قابل ذکر هستند:

-      اطلاع­‌رساني شرايط جوي و وضعيت آب و هوايي جاده‌­ها در مسيرهاي پيشِ‌­رو،

-      اطلاع­‌رساني کارگاه­هاي جاده­‌اي در مسيرهاي پيشِ­‌رو،

-      اطلاع­‌رساني وضعيت ترافيک، راه­‌بندان­ها و پيشنهاد مسيرهاي جايگزين،

-      هشدار ورود خودرو از مسير فرعي به جاده اصلي،

-      هشدار وضعيت ترافيکي جاده در نقاط خارج از ديد راننده،

-      هشدار تخطي از سرعت غيرمجاز،

-      هشدار خطر واژگوني خودرو،

-      ارسال تخلفات رانندگي خودروها به پاسگاه­‌هاي پليس­‌راه،

-      ارسال هدفمند پيام­هاي ايمني به خودروها،

-      هشدار توقف و يا ترمز ناگهاني يک خودرو در جلو (و خارج از ديد راننده)،

-      هشدار سبقت ممنوع،

-      هشدار نزديک شدن خودرو اورژانس از پشتِ­‌سر،

-      ارسال تخلفات رانندگي خودروها به خودروهاي گشت پليس‌­راه،

اکنون ايجاد شرايط پياده‌­سازي اين کاربردها در کشور به سادگي امکانپذير است و نيازمند عزم و اراده لازم مديريتي در دستگاه­هاي اجرايي ذي­ربط مي­باشد. مقدمات اين مهم در طول مدت سپري شده از شروع پروژه ملي فو‌‌‌ق‌­الذکر انجام شده‌اند که اهم آنها عبارتند از:

-      تصويب استاندارد IEEE 802.11p توسط سازمان ملي استاندارد ايران در سال 1392 با همکاري سازمان  فناوري اطلاعات ايران به عنوان استاندارد پايه و مورد قبول جهاني براي ارتباطات خودرويي،

-      توجه به استفاده از فناوري ارتباطات خودرويي به عنوان يکي از سياست­هاي توليد خودرو رقابت­‌پذير در سند «اهداف و سياست­‌هاي صنعت خودرو در افق 1404» که در زمستان سال 1392 از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده است،

-      تصويب و انتشار پروانه عمومي بهره‌­برداري از فضاي فرکانسي مورد نياز در باند 5.9 گيگاهرتز براي اجراي کاربردهاي خودرويي بر مبناي استاندارد IEEE 802.11p و پروتکل ارتباطي DSRC در مردادماه 1395 توسطط  سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي،

-      تأئيد اهميت کاربردهاي ايمني فناوري ارتباطات خودرويي بر مبناي استاندارد IEEE 802.11p از سوي سازمان راهداري و حمل­‌ونقل جاده‌­اي در گزارش مردادماه 1396 اين سازمان به کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي بهه منظور توجه به اين فناوري در امر تدوين قوانين مورد نياز براي بهبود ايمني جاده‌­هاي کشور،

آنچه پياده‌­سازي کاربردهاي اين فناوري را در کشور با سهولت و هزينه کمتر، مقدور مي­‌سازد، شروع اجراي برخي پروژه‌­هاي حمل­ونقل هوشمند (ITS) است که مي‌­توانند با اين کاربردها يکپارچه شوند. اين يکپارچه‌­سازي مي‌­تواند فرصت بي­‌نظيري براي کشور ايجاد نمايد تا از مزاياي فناوري ارتباطات خودرويي به بهترين شکل ممکن در جهت کاهش تصادفات خودرويي استفاده شود. دو مورد از اين پروژه­‌ها که در حوزه وظايف سازمان راهداري و حمل­‌ونقل جاده‌اي و با هماهنگي پليس راهور ناجا در حال اجرا هستند، عبارتند از:

-      پروژه «خريد، نصب، راه‌­اندازي، نگهداري و بهره‌­برداري از سامانه­‌هاي ثبت تخلفات عبور و مرور» تقريباً در 34000 کيلومتر از راه­هاي شرياني کشور که با نصب دوربين­‌هاي نظارت تصويري در فواصل حدوداً 30 کيلومتري از يکديگر اجرا مي­‌شود. مکان­هاي نصب اين دوربين‌­ها از يک امکان بسيار خوب براي نصب تجهيزات ارتباطي مبتني بر فناوري ارتباطات خودرويي برخوردار هستند. با نصب اين تجهيزات در جاده‌­هاي کشور، به يک زيرساخت ارتباطي مطمئن مي­رسيم که بر اساس آن مي­توانيم طيف گسترده­اي از کاربردهاي ايمني و راحتي براي رانندگي را اجرا کنيم و خدمات مورد نياز را به خودروهاي مجهز به اين فناوري ارائه دهيم.

-      پروژه «سامانه پايش هوشمند تردد ناوگان» موسوم به پروژه «سپهتن» است که الزام مي­دارد خودروهاي ناوگان حمل‌­ونقل عمومي بار و مسافر به تجهيزات خاصي مجهز شوند. با استفاده از اين تجهيزات، اطلاعات تعريف شده مرتبط با خودرو مانند سرعت، مشخصات گواهينامه راننده، تخلفات رانندگي در طول مسير و ديگر موارد کنترلي لازم به پاسگاه‌هاي پليس‌­راه ارسال مي‌شود تا خودروهاي متخلف شناسايي شده و در محل پاسگاه­ها براي بررسي وضعيت آنها و اعمال قانون، متوقف شوند.

استفاده از فناوري ارتباطات خودرويي مبتني بر استاندارد IEEE 802.11p در اين پروژه با هدف اجراي کاربردهاي ايمني و ارائه طيف گسترده­اي از خدمات غيرايمني مي‌تواند به يک حرکت برجسته و بسيار تأثيرگذاري براي کاهش تلفاتت جاده‌اي بي‌انجامد. در واقع با انجام اين کار و اگر فقط خودروهاي ناوگان حمل‌ونقل عمومي جاده‌اي (که اجباراً بايد به تجهيزات سامانه سپهتن مجهز باشند) به فناوري ارتباطات خودرويي مجهز شوند، قطعاً مي‌توانيم شاهد يک تحول بنيادي در ارتقاي سطح ايمني ترددهاي خودرويي در کشور باشيم. چرا که اين خودروها به صورت برنامه­‌ريزي شده، دائم و با توزيع نسبتاً يکنواخت در جاده­‌هاي کشور تردد مي­‌کنند و مي­توانند نقش راهبرهاي جاده‌­اي را ايفا نموده و شرايط بهبود ايمني براي خودروهاي ديگر را نيز فراهم کنند.

و نکته آخر:

امروز با يک فرصت استثنايي براي ايجاد زمينه­‌هاي توسعه کاربردهاي فناوري ارتباطات خودرويي در کشور مواجه هستيم. پيام اخير مقام معظم رهبري براي اداي سهم دستگاه­هاي مختلف به منظور اقدام در جهت جلوگيري از تصادفات جاده­‌اي در کشور و دستور معاون اول محترم رياست جمهوري براي تدوين نقشه راه ايمني جاده­‌هاي کشور اين فرصت را فراهم کرده است که الزامات قانوني، زيرساخت­ها و شرايط توسعه کاربردهاي فناوري ارتباطات خودرويي را ايجاد نمائيم. 

متن کامل گزارش کلي آثار استفاده از فناوري ارتباطات خودرويي در کاهش تصادفات خودرويي در معابر شهري و جاده هاي کشوراز بخش گزارشات داخلي سايت قابل دسترسي است.

 

 

1396/08/07
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۶/۹/۱۴
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است