صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 سپهتن تأثير چنداني در کاهش تصادفات خودرويي ندارد.

 

کاهش پايدار تصادفات در جاده‌هاي کشور نيازمند استفاده از فناوري‌هاي نوين متناسب با اين موضوع است بارها گفته شده که دنياي پيشرفته براي اين منظور به فناوري ارتباطات خودرويي (فناوري DSRC در باند 5.9 GHz) رسيده است. چرا نبايد ما از آن استفاده کنيم؟

پروژه سپهتن در اساس و با توجه به معماري آن، نمي‌تواند تأثير چنداني در کاهش تصادفات رانندگي داشته باشد.

به گزارش تين‌نيوز، يک پژوهشگر حوزه «آي‌تي» با اشاره به واقعه دردناک حادثه روز گذشته اتوبوس و از دست رفتن تعداي از دانش آموزادن عزيز اين مرز و بوم و ابراز همدري با خانواده‌هاي مصيبت ديده در اين حادثه، با بيان اين مطلب گفت: همان‌طور که بارها و بارها به مسئولين محترم پروژه «سپهتن» به‌خصوص به جناب سردار حميدي در خردادماه 1394 (در زماني که مشغول تدارکات اجراي اين پروژه بودند) گفته شده است، اين پروژه در بهترين حالت مي‌تواند گزارش‌هايي را براي بعد از وقوع حوادث تهيه و زحمت عوامل و کارشناسان را در اين خصوص کم‌تر کند.

حبيب رستمي در يک گروه مجازي مرتبط با حمل‌ونقل و در جمع کارشناسان اين حوزه افزود: کاهش پايدار تصادفات در جاده‌هاي کشور نيازمند استفاده از فناوري‌هاي نوين متناسب با اين موضوع است. بارها  گفته شده که دنياي پيشرفته براي اين منظور به فناوري ارتباطات خودرويي (فناوري DSRC در باند 5.9 GHz) رسيده است. چرا نبايد ما  از آن استفاده کنيم؟ 

وي خاطرنشان کرد: در گزارش‌ پليس آمده است که سرعت خودرو در هنگام تصادف 86 کيلومتر بر ساعت و مجاز بوده است. آيا سرعت 86 کيلومتر بر ساعت در همه جاده‌هاي ما مجاز است؟ اين سرعت مي‌تواند در نزديکي يک پيج جاده بسيار مرگبار باشد. 

به گزارش تين‌نيوز اين کارشناس تأکيد کرد: يکي از کاربردهاي فناوري DSRC اعلام هشدار واژگوني خودررو در هنگام نزديک شدن به پيچ جاده‌ها (Rollover Warning) است،  اگر اعلام مي‌شود که بيشترين حوادث رانندگي ما از اين نوع است چرا در طراحي و پياده‌سازي پروژه سپهتن به اين مهم توجه نکرده‌اند؟ در اين باره حتماً لينک زير مربوط به مرکز تحقيقات وزارت حمل و نقل آمريکا را مطالعه نمائيد:

https://www.its.dot.gov/factsheets/dsrc_factsheet.htm

او اظهار کرد: اگر قرار است از راننده هزينه‌اي هنگفت بابت تجهيزات اين پروژه گرفته شود، چرا آن را طوري طراحي و پياده‌سازي نکنيم که باعث ايمني، آسايش و راحتي او گردد؟  

وي گفت: متأسفانه اين حادثه براي چندمين بار است که از ابتداي سال جاري و پس از نصب تجهيزات پروژه سپهتن بر روي کليه اتوبوس‌هاي مسافري بين شهري صورت مي‌گيرد، و بسيار باعث تأسف است که گفته شود اين حادثه آخرين حادثه هم نخواهد بود و امکان تکرار وقوع آن نيز وجود دارد.

به گزارش تين‌نيوز، اين پژوهش‌گر افزود: بسيار افسوس که با همين ناکارآمدي، مسئولان همچنان اصرار دارند که اين پروژه و تجهيزات آن را بر روي کليه کاميون‌ها، تريلي‌ها، کرايه‌هاي سواري بين‌شهري و ساير وسايل نقليه عمومي جاده‌اي نصب کنند. چرا؟

او تاکيد کرد: مجدداً تأکيد و درخواست مي‌شود از ادامه نصب تجهيزات پروژه جلوگيري و براي يک دوره حداقل يکساله به تحليل و ارزيابي عملکرد آن بر روي اتوبوس‌ها پرداخته شود.

رستمي خاطرنشان کرد: به طور قطع با تحليل عملکرد و برطرف کردن ايرادات آن، خواهيم توانست به يک بستر مناسب نرم افزاري و سخت افزاري براي تجهيزات درون خودرويي برسيم که ما را در تحقق اهداف ايمني جاده‌اي و ايمني پايدار در سطح جاده‌ها و ترددهاي خودرويي ياري کند.

 

 

 

 

(منبع :   تين نيوز)       
1396/06/13

لینک ها
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۶/۸/۲۳
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است