صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 فوايد ملموس سپهتن براي رانندگان چيست؟

 

تجهيزاتي از اين نوع بايد علاوه بر وظيفه کنترل و نظارت بر نحوه رانندگي، براي رانندگان ناوگان نيز با فوايد کاملاً ملموسي همراه باشد تا رانندگان نيز هم با طيب خاطر هزينه آن را بپردازند و هم با جان و دل از آن محافظت نمايند.

پروژه سپهتن (سامانه پايش هوشمند تردد ناوگان)  مي‌تواند با فوايد متعددي در حوزه ايمني و آسايش حمل‌و‌نقل جاده‌اي همراه باشد، البته اگر در معماري آن به ظرافت‌هاي لازم براي تحقق اهداف آن توجه شود.

به گزارش تين‌نيوز، يک کارشناس آي تي با بيان اين مطلب گفت: اما وضعيت کنوني پروژه سپهتن  اين‌گونه نيست و با ايرادهاي مختلفي هم به لحاظ فني (فناوري مورد استفاده براي تبادل اطلاعات با پاسگاه‌هاي پليس راه) و هم به لحاظ اجرايي (معماري و کاربردهاي مفيد براي رانندگان) همراه است.

حبيب رستمي در يک گروه تلگرامي در پاسخ به پرسشي در خصوص دليل مخالفت رانندگان با نصب اين سامانه در خودروهايشان و تشکيل کمپين «نه به سپهتن» توسط رانندگان خودروهاي سواري، اظهار داشت: انتظار اين بوده و هست که پس از اجراي آزمايشي آن بر روي تعدادي از مسيرهاي اتوبوسراني بين شهري، اين ايرادات مورد بررسي قرار گرفته و نسبت به برطرف کردن آنها اقدام شود. اما اين اتفاق نيفتاده و به يکباره به نصب اجباري آن بر روي کل ناوگان اتوبوس‌هاي مسافربري اقدام شده است.

وي افزود: هم اکنون چند ماه از نصب تجهيزات اين پروژه بر روي اتوبوس‌ها مي گذرد، اما هيچ گزارشي که مورد تأئيد يک جمع مورد وثوق کارشناسي قرار گرفته باشد، منتشر نشده است.

به گزارش تين‌نيوز، اين کارشناس با سابقه آي تي تاکيد کرد: تجهيزاتي از اين نوع بايد علاوه بر وظيفه کنترل و نظارت بر نحوه رانندگي، براي رانندگان ناوگان نيز با فوايد کاملاً ملموسي همراه باشد تا رانندگان نيز هم با طيب خاطر هزينه آن را بپردازند و هم با جان و دل از آن محافظت کنند.

وي با بيان اين‌که «اين فوايد که بايد از طريق سازوکارهاي نرم افزاري تأمين شود مطلقاً در معماري کنوني پروژه سپهتن ديده نشده است»، گفت: آن‌چه اکنون ادعا مي شود پروژه سپهتن بر روي اتوبوس‌ها انجام مي‌دهد شامل اعلام تخلفات رانندگي به پاسگاه‌هاي پليس راه و کنترل هويت راننده با استفاده از کارت خوان براي خوانش گواهينامه و دوربين متصل به تجهيزات در داخل خودرو براي پردازش چهره راننده است به گونه‌اي که ديگر نيازي به توقف اتوبوس‌ها در مقابل پاسگاه‌هاي پليس راه وجود نداشته باشد.

رستمي تاکيد کرد: چنانچه اين ادعا درست باشد، رفتار راننده در طول مسير ثبت شده و در زمان رسيدن اتوبوس به نزديکي پاسگاه پليس راه به سامانه داخل پاسگاه منتقل مي‌شود. در اين‌صورت مأمور مستقر در پاسگاه پليس راه فرصت خواهد داشت تا با کنترل اتوبوس‌هايي که به پاسگاه نزديک مي‌شوند، رانندگان متخلف را شناسايي کرده و دستور توقف آنها را جهت اعمال قانون صادر کند. البته اطلاعات اتوبوس‌ها به يک سامانه مرکزي نيز منتقل مي‌شود تا در جاي خود و براي مقاصد تعريف شده مورد واکاوي و تحليل قرار گيرد.

به گزارش تين نيوز؛ اين کارشناس حوزه آي تي يادآور شد: به فرض صحت ادعاي فوق که با توجه به واقعيت‌هاي موجود کاملاً مورد ترديد است (به دليل معماري سامانه و ضعف‌هاي ذاتي شبکه ارتباطات سلولي يا تلفن همراه که براي ارتباط بين اتوبوس و پاسگاه يا سامانه مرکزي استفاده شده است)، بايد اين سوال را مطرح کرد که اين پروژه چه فوايدي مي‌تواند براي خودروهاي سواري کرايه بين شهري داشته باشد؟

وي با طرح اين پرسش که در شرايط فعلي و با نصب شبکه دوربين‌هاي ثبت تخلفات رانندگي در راه‌هاي شرياني کشور، آيا ضرورتي به استفاده از تجهيزات سپهتن براي تشخيص اين تخلفات در کرايه‌هاي سواري وجود دارد؟، افزود: آيا در کرايه‌هاي سواري با موضوع تعويض راننده مواجه هستيم که اين تجهيزات بخواهد طول مدت رانندگي مداوم يک راننده را تشخيص دهد؟ 

اين کارشناس خاطرنشان کرد: پروژه سپهتن زماني مي‌تواند براي کرايه‌هاي سواري مفيد و کارآمد باشد که در کنار کنترل‌هاي مورد نظر، امکان اجراي کاربردهاي با ارزش افزوده را نيز براي راننده فراهم کند. کاربردهايي مانند اطلاع رساني وضعيت راه به لحاظ پديده‌هاي هواشناسي (شامل لغزندگي و يخ‌زدگي سطح جاده‌ها)، اطلاع رساني کارگاه‌هاي جاده‌اي، اطلاع‌رساني وقوع تصادفات و راه‌بندان‌هاي واقع شده در مسيرهاي پيش رو، هشدار تخطي از سرعت‌هاي مجاز در طول مسير براي جلوگيري از واژگوني خودروها و طيف گسترده اي از هشدارهاي ايمني که مي‌توانند براي عموم رانندگان بسيار سودمند باشند.

رستمي اظهار داشت: براي آنکه با مخالفت رانندگان در خصوص نصب تجهيزات اين پروژه مواجه نباشيم بايد اولاً ايرادهاي کنوني آن را برطرف کنيم و ثانياً با استفاده صحيح از فناوري‌هاي نوين در اين تجهيزات، شرايط ارايه خدمات ارزش افزوده لازم براي افزايش سطح ايمني و آسايش سفرهاي جاده‌اي را تأمين کنيم.

 

 

 

 

(منبع :   تين نيوز)       
1396/06/13

لینک ها
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۶/۸/۲۳
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است