صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 استقرار موفقيت ‏آميز سامانه مبتني بر فناوري ارتباطات خودرويي

 

توسط گروه پژوهشي جهاددانشگاهي صنعتي شريف انجام شد؛

شرکت کنترل ترافيک تهران طي قراردادي با سازمان جهاددانشگاهي صنعتي شريف، اجراي طرح استقرار سامانه هوشمند اولويت دهي عبور اتوبوس‏هاي برقي در تقاطع 17 شهريور- مجاهدين اسلام (ميدان شهدا) مبتني بر فناوري ارتباطات خودرويي(DSRC) را به گروه پژوهشي فناوري اطلاعات اين سازمان واگذار کرد که مرحله نصب و آزمون صحت عملکرد تجهيزات آن در کمتر از يک ماه با موفقيت انجام شد.

به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي سازمان جهاددانشگاهي صنعتي شريف، در اين طرح، تجهيزات کنار مسير (RSU) در محل تقاطع خيابان‏هاي 17 شهريور -  مجاهدين اسلام (ميدان شهداء) و تجهيزات درون خودرويي (OBU) بر روي 30 دستگاه اتوبوس برقي فعال در اين مسير نصب شد. با نصب اين تجهيزات امکان شناسايي اتوبوس‏‌ها در مسير جنوب به شمال قبل از رسيدن به تقاطع و اعمال فرمان به چراغ راهنمايي و رانندگي براي قرمز شدن ساير مسيرها جهت جلوگيري از ورود خودروهاي ديگر به محدوده تقاطع فراهم شده است. به اين ترتيب اتوبوس‌‏ها مي‏‌توانند در اين محدوده تغيير جهت داده و به مسير شمال به جنوب خيابان وارد شوند.

استفاده عملياتي از اين طرح از روز شنبه 22 آبان ماه سال جاري آغاز شده است.

پيش از اين نيز گروه پژوهشي فناوري اطلاعات سازمان جهاددانشگاهي صنعتي شريف با بهره‏‌مندي از تجربيات اجراي پروژه ملي «طراحي و پياده سازي سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي» و پايلوت موفق آن در آزادراه تهران – رشت و بخشي از شهر قزوين، پروژه ديگري را با عنوان «کاهش تغييرات زمان سفر اتوبوس‌هاي BRT از جدول برنامه زمانبندي» به صورت آزمايشي بر روي تعدادي از اتوبوس‏هاي خط 10 سامانه اتوبوسراني تندرو شهر تهران (در مسير دانشگاه علوم تحقيقات – پايانه آزادي) با موفقيت اجرا کرده است. پايلوت ميدان شهداء نيز بر مبناي نتايج مثبت اين پروژه تعريف و در دستور کار قرار گرفت.

از جمله قابليت هاي سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي مي توان به اجراي کاربردهاي پرداخت الکترونيکي عوارض تردد خودروها، اولويت دهي عبور براي خودروهاي امدادي در تقاطع هاي مجهز به چراغ راهنمايي، رديابي خودروهاي عبوري و جمع آوري داده‌هاي ترافيکي، هشداردهي ورود خودرو از مسير فرعي به جاده اصلي، اعلام وضعيت ترافيکي جاده در نقاط خارج از ديد راننده و اعلام وضعيت جاده به لحاظ محدوديت‌هاي ترافيکي و پديده‌هاي هواشناسي اشاره کرد.

 

 

 

(منبع :   خبرگذاري دانشجويان ايران (ايسنا))       
1395/10/04
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۷/۵/۲
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است