صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 تلفات رانندگي و ترکيب جمعيتي آينده کشور

 

otc asthma inhalers containing epinephrine

asthma rescue inhaler overuse side effects peider.dk

سوانح رانندگي يکي از عوامل مهم مرگ و مير در کشور است که برخلاف ساير عوامل، مانند بيماري‌ها يا پيري، عمدتا افراد جوان، مرد و نيروي انساني فعال جامعه را به کام مرگ مي‌کشاند و خانواده‌هاي زيادي را بدون سرپرست مي‌کند که در پي آن آسيب‌هاي اجتماعي زيادي براي اعضاي خانواده به‌وجود مي‌آيد.

به گزارش تين نيوز، فقط در پنج ماه سال جاري رقم کشته شدگان سوانح جاده‌اي برابر 7489 نفر بوده است که 5779 نفر آنان مرد و 1710 نفر آنان زن هستند. يعني مردان حدود 4/3 برابر زنان در اين سوانح کشته مي‌شوند و اين نسبت تقريبا هر سال هم در کشته‌ها و هم در مصدومين تکرار مي‌شود.

اين، سوانح هر سال نسبت جنسي جامعه را به ضرر مردان به‌هم مي‌زند و طبيعي است که اين عدم تعادل جنسي در جمعيت نيز چه مصيبت‌هايي را به دنبال دارد. بدين صورت با کشته شدن حدود 209789 نفر از سال 84 تا پنج ماه اول امسال، براي حدود 86383 زن، مردي به عنوان سرپرست خانوار يا مردي براي ازدواج وجود ندارد و اين نسبت در مصدومين نيز تاحدودي مطرح است.

در واقع با روند تلفات و خسارات ناشي از سوانح جاده‌اي هر سال بر ميزان زنان سرپرست خانوار اضافه مي‌شود و تعداد دختران در سن ازدواج بر جمعيت کشور افزوده مي‌شوند. در همين فاصله زماني در اين سوانح، بيش از 2 ميليون و 700 هزار نفر نيز مصدوم شده اند که تقريبا 5 درصد آنان  (حدود 135 هزار نفر) معلول، از کار افتاده، قطع نخاع يا يک عضو مهم شده اند.

بر اساس برآوردها، ميزان خسارات مادي سوانح رانندگي بيش از ميزان رشد توليد ناخالص ملي کشور در معدود سال هايي است که کشور از رشد بالاي 6 درصد برخوردار بوده است (روزانه 20 ميليارد تومان). در واقع اين سوانح عملا رشد اقتصادي کشور در سال هاي پررونق اقتصادي را نيز بي‌نتيجه گذاشته اند.

از سال 82 در پي روند رو به رشد سالانه تلفات و خسارات جاده‌اي، هيئت دولت، نهادي را به عنوان کميسيون ايمني راه ها با 16 وزارتخانه، سازمان و نهادهاي مرتبط با اين مسئله تصويب کرد و در اين سال ها با مداخله موثر همه نهادهاي دولتي، خوشبختانه از روند رشد تلفات و خسارات رانندگي جلوگيري شد؛ به گونه اي که از سال 85 اين روند حتي رو به کاهش گذاشته است و هر سال حدود 4 درصد از اين تلفات کاهش يافته است.

در اين سال ها عواملي مانند راه، اتومبيل، امدادرساني به‌موقع به مصدومين و کنترل پليس مورد توجه بوده و نتايج خوبي هم به دست آمده است و تلفات ما از حدود 28000 به 18000 کاهش يافته است. يعني حدود 35 درصد از تلفات در اين 9 سال کاهش يافته در حالي که تعداد خودروها بسيار افزايش يافته است.

علي‌رغم همه اين تلاش ها، ميزان تلفات و خسارات سوانح جاده‌اي در کشور ما چنان بالاست که هم اکنون ما در رده سوم پرحادثه‌ترين و مرگبارترين کشورها از نظر سوانح مزبور هستيم و بنابر نظر دفتر نمايندگي سازمان جهاني بهداشت (WHO) در ايران، نرخ سوانح جاد‌ه‌اي در ايران 20 برابر ميانگين جهاني است و اين براي اعتبار کشور ما در عرصه بين‌المللي معناي خوبي ندارد.

ادامه کاهش محسوس اين روند، در گرو کار فرهنگي و هشيارسازي مردم  نسبت به خطراتي است که در راه ها و جاده‌ها در کمين آنان نشسته اند و توجه به حفظ جان خود و ديگران با رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي و رانندگي ايمن. قدر مسلم هنوز جاده‌ها، راه ها و اتومبيل‌هاي کشور نياز به ايمن‌سازي دارند و مسئولان در کميسيون ايمني راه ها در اين زمينه هر ماه نشست‌هايي دارند و مشکلات در اين زمينه را حتي‌الامکان بررسي و رفع مي‌نمايند.

با اين همه، کاهش تلفات و خسارات جاده‌اي، نيازمند عزمي ملي و همگاني است؛ به طوري که امسال براي اولين سال، با هدف توجه دادن افكار عمومي به موضوع ايمني و تقويت همكاري مردم و دولت در موضوع ايمني راه ها، از سوي کميسيون ايمني راه ها، فاصله زماني 14 آبان (به‌عنوان روز ملي فرهنگ عمومي) تا 25 آبان (روز جهاني يادمان قربانيان سوانح جاده‌اي) به‌عنوان «دهه ايمني راه ها و مسئوليت‌هاي ما» نامگذاري شده است.

 

 

(منبع :   تين نيوز)       
20 آبان 93

لینک ها
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۷/۵/۲
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است