صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 انجام موفقيت آميز آزمون ميداني کاربرد شماره شش (اعلام وضعيت جاده به لحاظ پديده هاي هواشناسي)

 

به منظور پياده­ سازي کاربرد اعلام وضعيت جاده به لحاظ پديده­ هاي هواشناسي (کاربرد شماره 6 پروژه) لازم است عوامل مختلفي در کنار يکديگر به کار گرفته شوند تا امکان اطلاع­ رساني از طريق واحدهاي درون­ خودرويي به رانندگان خودروها در مورد وضعيت آب­ وهوايي جاده­ هاي پيشِ ­رو به نحو مناسب فراهم گردد. در اين کاربرد، اطلاعات دريافت شده از ايستگاه­ هاي هواشناسي جاده­ اي، با يک سازوکار تعريف شده و از طريق واحدهاي RSU مستقر در کنار مسير، به خودروهاي در حال حرکت به سمت  مقاصدي که مسير آنها از محل نصب اين ايستگاه ها مي گذرد، ارسال مي ­شود. ايستگاه­ هاي هواشناسي جاده­­ اي بطور معمول در نقاطي مانند گردنه­ ها که بيشتر با پديده­ هاي هواشناسي موثر بر عبور و مرور خودروها مواجه هستند، نصب مي­ شوند. اطلاعات اين ايستگاه­ ها در مرکز داده مستقر در سازمان هواشناسي کشور تجميع مي­ شوند که قابل دستيابي براي بکارگيري در اجراي اين کاربرد هستند.  تصوير زير کليات اجراي اين کاربرد را نشان مي­دهد:

براي اجراي کاربرد اعلام وضعيت جاده به لحاظ پديده­ هاي هواشناسي، اطلاعات ايستگاه­ هاي هواشناسي جاده­ اي توسط مکانيزم­ هاي خودکار نرم­ افزاري(مانند Web Service) بصورت متناوب از مرکز داده سازمان هواشناسي کشور دريافت و بر روي سرور مربوطه در اتاق مرکزي کنترل و مانيتورينگ سامانه ارتباطات  هوشمند خودرويي (CCR) ذخيره مي­ گردد. سپس اطلاعات دريافت شده از اين اتاق به RSU ها منتقل مي­شوند. اطلاعات منتقل شده به هر RSU متناسب با  موقعيت مکاني استقرار آن مي­ باشد تا فقط اطلاعات ايستگاه ­هاي هواشناسي که در مسيرهاي پيشِ­رو قرار دارند بر مبناي پروتکل DSRC براي خودروهاي عبوري منتشر ­شوند. اين اطلاعات  بوسيله OBU ها دريافت و به صورت صوتي و تصويري به اطلاع رانندگان مي ­رسند.

به منظور اجراي آزمايشي فرآيند فوق، ارتباط ميان مرکز داده سازمان هواشناسي کشور و اتاق CCR از طريق اينترنت برقرار شده است، اما براي ايجاد يک ارتباط قابل اطمينان به منظور اجراي عملياتي اين کاربرد در آينده از ارتباطات نقطه به نقطه مخابراتي استفاده خواهد شد. همچنين ارتباط ميان اتاق CCR و تجهيزات RSU نيز به دليل سادگي پياده­ سازي، از طريق بکارگيري فناوري WiMax تامين شده است.

اين کاربرد در امتداد مسير خروجي تهران به سمت کرج با استفاده از يک دستگاه RSU (نصب شده به صورت موقت بر روي يک خودروي مستقر در کنار مسير) در تاريخ 16/11/91 و در حضور رياست و مديران فني سازمان هواشناسي کشور مورد آزمايش قرار گرفت. در اين آزمايش، با عبور خودروي مجهز به OBU از محدوده تحت پوشش دستگاه RSU، که چندين بار تکرار گرديد، اطلاع­ رساني پديده­ هاي  گزارش­ شده توسط ايستگاه­ هاي هواشناسي کندوان در محور چالوس، نظرآباد در محور قزوين و ايستگاه غزال در محور زنجان (هر يک با فاصله 5 ثانيه) به صورت صوتي و تصويري به اطلاع رسانيده مي ­شد. قابل ذکر است اطلاعات مزبور فقط در شرايطي از طريق صفحه نمايش متصل به OBU اعلام مي­ گرديد که خودرو در جهت شرق به غرب (به سمت کرج) حرکت مي کرد و در زمان حرکت در جهت عکس، OBU خودرو هيچگونه اطلاعاتي را نمايش نمي ­داد، هرچند که از محدوده انتشار RSU عبور مي­ کرد. تصوير زير نحوه اطلاع­ رساني از طريق صفحه نمايش داخل خودروي حامل OBU را  نشان مي­ دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۷/۵/۲
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است