صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 رييس جهاد دانشگاهي واحد صنعتي شريف از پايان مراحل طراحي اوليه سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي و آغاز اجراي اين طرح به صورت پايلوت در آزاده راه تهران – قزوين تا گردنه کوهين در پايان سال 91 خبر داد.

 

naltrexone hcl

naltrexone hydrochloride

lidocain egis

lidocain abuse

مهندس کوروس حمزه در گفت‌و گو با خبرنگار «فناوري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار کرد: سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي در چند بخش نرم‌افزاري، سخت‌افزاري و زيرساخت‌هاي جاده‌اي تعريف شده است و مي‌توان از طريق آن بدون دخالت سرنشين، ارتباط خودروها را با يکديگر و با تجهيزات کنار مسير برقرار کرد و از پيام‌هاي ايمني و اطلاعاتي مانند وضعيت ترافيکي و شرايط آب‌و هوايي جاده آگاهي يافت.

وي با بيان اين که قرارداد اجراي اين طرح با سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در سال گذشته به امضاء رسيده است، تصريح کرد: برقراري ارتباط خودروها با يکديگر با اتصال آنها از طريق شبکه مخابراتي، تجهيزات نصب شده در کنار جاده و سيستم‌هاي هوشمند و سنسورهاي موجود خودروها امکان‌پذير است. به گونه‌اي که با دستيابي به اين تکنولوژي و پياده‌سازي اين سامانه، تحول بزرگي در شبکه ارتباطي خودرويي کشور به وجود آمده و انتظار مي‌رود حجم سوانح جاده‌اي به ميزان قابل توجهي در کشور کاهش يابد.

رييس جهاددانشگاهي واحد صنعتي شريف با اشاره به اينکه پژوهش و اجراي سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي تقريباً همزمان با کشورهاي جهان در ايران آغاز شده است، خاطرنشان کرد: در اين طرح، تجهيزات و کامپيوترهاي کوچکي بر روي خودروها نصب مي‌شوند که به سيستم ارتباط بي‌سيم مجهز بوده و سنسورهايي نيز مي‌توانند در خودروها تعبيه شوند تا بتوانند وضعيت خودرو و محيط اطراف را گزارش دهند.

به گفته وي خودروهاي مجهز به اين سامانه از طريق تجهيزات نصب شده در کنار مسير که در موقعيت‌هاي مکاني لازم قرار مي‌گيرند و تجهيزات ساير خودروها، مي‌توانند اطلاعات مفيدي مربوط به وضعيت ترافيکي جاده در نقاط خارج از ديد، وقوع رخدادهايي مانند ترمز ناگهاني، توقف ناگهاني و يا تصادف خودروها را در مسير پيش‌ رو دريافت نمايند.

مهندس کوروس حمزه در خصوص ديگر ويژگي‌هاي اين طرح عنوان کرد: سيستم هوشمند مي‌تواند به راننده اين امکان را بدهد که از وضعيت آب و هوايي و ترافيکي جاده در کيلومترها جلوتر آگاهي يابد و از اين طريق، در ايران که رتبه بالايي در حوادث جاده‌اي و تصادفات رانندگي در جهان دارد، از حجم تلفات و خسارات ناشي از سوانح جاده‌اي بکاهد. اما براي اثربخشي اجراي اين سامانه هوشمند، نياز به پياده‌سازي آن به صورت گسترده، همکاري شرکت‌هاي خودروسازي داخل کشور براي نصب تجهيزات مورد نياز بر روي خودروها و تکميل زيرساخت‌هاي جاده‌اي آن در کشور وجود دارد.

وي با اشاره به اين که در هيچ کشوري سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي تاکنون عملياتي نشده است، گفت: کشورهاي آمريکا، ژاپن و اتحاديه اروپايي به صورت همزمان در اين پروژه سرمايه‌گذاري کرده و طرح‌هاي آزمايشي و پايلوت‌هاي متعددي را اجرا کرده‌اند. ضمناً شرکت‌هاي بزرگ خودروسازي دنيا در اين کشورها، توليد خودروهاي مجهز به اين سامانه را در دستور کار خود قرار داده‌اند و همينک علاوه بر مشارکت جدي در اجراي پروژه‌هاي پايلوت، بخش عمده‌اي از هزينه تحقيقات مربوط به بکارگيري اين تکنولوژي را نيز تأمين مي‌کنند.

وي به ايسنا گفت: همچنين از آن جا که اين پروژه داراي تکنولوژي بالايي در هر يک از بخش‌هاي خود بوده و خدمات ارزش افزوده متعدي را ارائه مي‌دهد، به عنوان يک طرح ملي در جهاددانشگاهي واحد صنعتي شريف تعريف شده و براي اجراي آن همکاري گسترده‌اي با ديگر واحدهاي جهاددانشگاهي و مراکز پژوهشي و دانشگاه‌هاي کشور آغاز شده است.

رئيس جهاددانشگاهي واحد صنعتي شريف در پايان با بيان اينکه براي اين سامانه وظيفه کنترل در نظر گرفته نشده است و تنها وظيفه هشداردهي، اطلاع‌رساني و انتقال پيام‌هاي ايمني به راننده را دارد، تصريح کرد: سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي در مرحله توليد نمونه اوليه و توسعه در بخش نرم‌افزاري و سخت‌افزاري قرار دارد که اميدواريم بتوانيم با اتمام مراحل توليد و توسعه نرم‌افزارهاي کاربردي آن تا پايان سال جاري، با دريافت پشتيباني‌هاي لازم از طريق ذينفعان پروژه مانند وزارت راه و شهرسازي و تأمين زيرساخت‌هاي ارتباطي مورد نياز، کاربردهاي اين طرح را در مسير و محدوده منتخب براي اجراي پايلوت مورد آزمون قرار دهيم.

(منبع :   خبرگزاري دانشجويان ايران ( ايسنا ))       
چهارشنبه 4 مرداد 1391
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۷/۵/۲
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است